W połowie czerwca Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Tekst tej ustawy niemal w całości poświęcony jest obligatoryjnemu KSeF. Tekst ustawy ma zostać opublikowany w trzecim kwartale tego roku. Część przepisów ma wejść w życie już 1 września 2023 r. Część – 1 stycznia 2025 r. Natomiast większość przepisów wejdzie w życie z dniem 1 lipca 2024 r.
Czy w uchwalonej przez Sejm ustawie wprowadzono zmiany do projektu z dnia 22 lutego 2023 r. ?
Owszem. I właśnie te różnice będę omawiać w kolejnych artykułach.
W pierwszym artykule tej serii omówiłam zasady, według których podatnicy będą korygować podstawę opodatkowania oraz podatek naliczony in minus (dla większości szokiem pewnie będzie powrót do reguł, wydawałoby się minionych, a mianowicie korekta podstawy opodatkowania za okres, w którym podatnik otrzymał potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę lub usługodawcę). Szczegółowe omówienie tego zagadnienia znajdziecie Państwo tutaj: KSeF – co uchwalił Sejm – cz. I.
Dzisiaj omówimy kolejne zagadnienia, a mianowicie jedynie słuszne postępowanie podatnika podczas awarii.
KSeF nie działa – co robić?
Przede wszystkim dobrze zdać sobie sprawę z tego, że ustawodawca zdecydował się zróżnicować stany faktyczne, w których KSeF nie działa i wyróżnił:
- awarię KSeF, informację o której Minister Finansów zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) oraz za pośrednictwem oprogramowania interfejsowego;
- awarię KSeF, o której komunikat Minister Finansów zamieszcza w środkach społecznego przekazu;
- niedostępność KSeF, o której informację Minister Finansów zamieszcza w BIP oraz
- tzw. „awarię” u podatnika.
Awaria KSeF – informacja zamieszczana przez Ministra Finansów w BIP oraz za pośrednictwem oprogramowania interfejsowego (art. 106 ne ust.1)
- faktura wystawiana zgodnie ze wzorem faktury ustrukturyzowanej;
- dostarczona nabywcy w sposób z nim uzgodniony;
- obowiązek oznaczenia faktury kodem;
- tradycyjna data wystawienia i otrzymania;
- 7 dni roboczych od dnia zakończenia awarii – wysłanie do KSeF (+ przewidziana sytuacja, gdy w tym terminie wystąpi kolejna awaria).
Minister Finansów zamieszcza w BIP na stronie podmiotowej urzędu obsługującego tego ministra komunikaty o wystąpieniu i zakończeniu awarii Krajowego Systemu e-Faktur, które wyznaczają okres trwania tej awarii. Komunikaty te są zamieszczane również za pośrednictwem oprogramowania interfejsowego.
W okresie trwania awarii Krajowego Systemu e-Faktur, o której mowa w art. 106ne ust. 1, podatnik wystawia faktury w postaci elektronicznej zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej. Faktury te udostępnia się nabywcy w sposób z nim uzgodniony.
Podatnik jest obowiązany do oznaczenia faktury kodem umożliwiającym dostęp do tej faktury w Krajowym Systemie e-Faktur, umożliwiającym weryfikację danych na niej zawartych oraz umożliwiającym zapewnienie autentyczności pochodzenia i integralności treści tej faktury.
W terminie 7 dni roboczych od dnia zakończenia awarii Krajowego Systemu e-Faktur wskazanego w komunikacie o zakończeniu tej awarii, podatnik jest obowiązany do przesłania faktur do Krajowego Systemu e-Faktur faktur w celu przydzielenia numerów identyfikujących te faktury w Krajowym Systemie e-Faktur.
Jeżeli w tym terminie zostanie zamieszczony kolejny komunikat o wystąpieniu awarii termin 7 dni liczy się od dnia zakończenia tej kolejnej awarii wskazanego w komunikacie o zakończeniu tej kolejnej awarii.
Za datę wystawienia faktury uznaje się datę, o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 1, wskazaną przez podatnika na tej fakturze (tradycyjnie rozumianą datę wystawienia utożsamioną z datą sporządzenia).
Za datę otrzymania faktury uznaje się datę jej faktycznego otrzymania przez nabywcę. W przypadku gdy data otrzymania faktury jest późniejsza niż data przydzielenia numeru identyfikującego tę fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur, za datę otrzymania tej faktury przez nabywcę uznaje się datę przydzielenia tego numeru.
Awaria KSeF – informacja Ministra Finansów zamieszczona w środkach społecznego przekazu
- faktura wystawiana w postaci papierowej lub elektronicznej;
- brak obowiązku przesłania faktury do KSeF po zakończeniu awarii.
W przypadku braku możliwości zamieszczenia komunikatów dotyczących awarii w BIP minister właściwy do spraw finansów publicznych zamieszcza w środkach społecznego przekazu komunikat o wystąpieniu awarii Krajowego Systemu e-Faktur. W tym przypadku komunikat o zakończeniu awarii Krajowego Systemu e-Faktur jest zamieszczany w środkach społecznego przekazu. Komunikaty o wystąpieniu i zakończeniu awarii Krajowego Systemu e-Faktur zamieszczone w środkach społecznego przekazu wyznaczają okres trwania tej awarii.
W tej sytuacji podatnik wystawia faktury w postaci papierowej lub elektronicznej. Do faktur tych stosuje się przepisy dotyczące wystawiania faktur poza KSeF. Podatnik po ustaniu awarii nie przesyła faktur wystawionych podczas jej trwania do KSeF.
Niedostępność KSeF i „awaria” u podatnika (art. 106 nh)
- faktura wystawiana w postaci elektronicznej zgodnie ze wzorem faktury ustrukturyzowanej;
- dostarczona nabywcy w sposób z nim uzgodniony;
- obowiązek oznaczenia faktury kodem;
- tradycyjna data wystawienia i otrzymania;
- przesłanie do KSeF w następnym dniu roboczym.
Minister Finansów zamieszcza w BIP informację dotyczącą okresu trwania niedostępności Krajowego Systemu e-Faktur.
W okresie trwania niedostępności Krajowego Systemu e-Faktur oraz w przypadku gdy podatnik nie ma możliwości wystawienia faktury ustrukturyzowanej z innego powodu niż awaria Krajowego Systemu e-Faktur, podatnik wystawia faktury w postaci elektronicznej zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej.
Regulację dotycząca dostarczenia nabywcy faktury poza KSeF w sposób z nim uzgodniony, obowiązek oznaczenia faktury kodem oraz tradycyjnego rozumienia daty wystawienia i otrzymania faktury (omówione powyżej) stosuje się odpowiednio.
Podatnik jest obowiązany przesłać te faktury do Krajowego Systemu e-Faktur w celu przydzielenia numeru identyfikującego te faktury w Krajowym Systemie e-Faktur nie później niż w następnym dniu roboczym po dniu:
- zakończenia okresu niedostępności Krajowego Systemu e-Faktur,
- ich wystawienia – w przypadku gdy podatnik nie ma możliwości wystawienia faktury ustrukturyzowanej z innego powodu niż awaria Krajowego Systemu e-Faktur.
Jeżeli zastanawiacie się Państwo nad kompleksowym przeszkoleniem z zakresu podatku VAT – zapraszamy do skorzystania z oferty szkoleniowej Kancelarii ES-Doradztwo.
Podczas szkoleń kładziemy nacisk na ich praktyczny aspekt – stąd spotkania mają charakter warsztatowy. Prowadzimy je w formule on-line, stacjonarnej lub hybrydowej.
Program jest każdorazowo opracowywany pod potrzeby konkretnego klienta, a zatem macie Państwo wpływ na jego ostateczny kształt i to Wy decydujecie o tym, jakie zagadnienia zostaną omówione podczas spotkania.
Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani naszą ofertą szkoleniową, prosimy o wysłanie krótkiej wiadomości na maila: kontakt@es-doradztwo.pl z podaniem:
- wstępnie wybranego tematu szkolenia,
- ilości uczestników,
- oraz formuły w jakiej szkolenie ma zostać przeprowadzone (stacjonarne/on-line/hybrydowe).
Podanie tych danych pozwoli nam przygotować ofertę szkoleniową.