zmiana formy opodatkowania es doradztwo

Co warto wiedzieć o PILLAR II?

Od kiedy PILLAR II zacznie obowiązywać w Polsce ? Kogo dotyczy ? I wreszcie – jak należy go liczyć ? Na wszystkie pytania odpowiadam w przygotowanym artykule.

PILLAR II to inaczej podatek wyrównawczy. Celem opodatkowania jest to, by efektywna stawka opodatkowania podmiotów z grupy, osiągnięta w danym kraju nie była niższa niż 15%.

Obejmuje on trzy rodzaje podatku:

  1. globalny podatek wyrównawczy, którego podatnikiem jest jednostka dominująca najwyższego szczebla lub jednostka dominująca niższego szczebla, jeśli jednostka dominująca najwyższego szczebla nie jest objęta przepisami o podatku wyrównawczym,
  2. krajowy podatek wyrównawczy, którego podatnikiem jest zlokalizowana w Polsce jednostka składowa grupy międzynarodowej lub grupy polskiej,
  3. podatek wyrównawczy od niedostatecznie opodatkowanych zysków, którego podatnikiem jest zlokalizowana w Polsce jednostka składowa grupy międzynarodowej.

Od kiedy PILLAR II zacznie obowiązywać w Polsce

Pierwszy rok, za który podatek będzie należny (w Polsce) to rok 2025, ale jeśli w kraju jednostki dominującej przepisy o podatku wyrównawczym zostały wdrożone wcześniej niż w Polsce, to polskie spółki mogą być zobowiązane do podania danych niezbędnych do kalkulacji podatku już za rok 2024.

Przepisy ustawy będą miały zastosowanie do jednostek składowych grupy międzynarodowej lub grupy krajowej, jeżeli w co najmniej dwóch z czterech lat podatkowych bezpośrednio poprzedzających rok podatkowy osiągnęły minimalny przychód grupowy, czyli roczny przychód grupy wykazany w sprawozdaniu skonsolidowanym, wynoszący co najmniej 750 mln euro.

Jak obliczyć PILLAR II?

Aby obliczyć podatek wyrównawczy każda z jednostek grupy musi ustalić dwie wielkości:

  • kwalifikowany dochód lub stratę
  • skorygowane podatki kwalifikowane

Sposób obliczenia obu wielkości jest określony w ustawie o podatku wyrównawczym (na chwilę obecną jest to wciąż jeszcze projekt ustawy). Ponieważ punktem wyjścia dla obliczenia obu tych wielkości będzie zysk netto (a nie wynik podatkowy), należy zauważyć, że zgodnie z obecną wersją przepisów ulgi podatkowe będą co do zasady albo zwiększać dochód kwalifikowany, albo zmniejszać podatki kwalifikowane, czyli będą miały wpływ na wyliczenie efektywnej stawki podatkowej. Jak wynika z informacji przekazywanych przez Ministerstwo Finansów, trwają prace nad przepisami, które dostosowywałyby ulgi do przepisów o podatku globalnym – tak, aby nowe przepisy nie wpłynęły na atrakcyjność Polski dla inwestorów.

Globalny podatek wyrównawczy

Jest to podatek, do którego zapłaty zobowiązana będzie jednostka dominująca najwyższego szczebla w przypadku, gdy jurysdykcja, w której zlokalizowane są jednostki składowe grupy jest jurysdykcją o niskim poziomie opodatkowania, czyli jurysdykcją, w której efektywna stawka podatkowa jest niższa niż 15%. Co do zasady więc kalkulacja tego podatku powinna mieć miejsce na poziomie jednostki dominującej najwyższego szczebla i będzie bazowała na danych uwzględnianych w sprawozdaniu skonsolidowanym. Podstawą ustalenia kwalifikowanego dochodu jest księgowy dochód/strata netto:

  • który podlegałby uwzględnieniu w skonsolidowanym sprawozdaniu grupy oraz
  • został ustalony na podstawie standardu rachunkowości zastosowanego w skonsolidowanym sprawozdaniu grupy oraz
  • nie uwzględnia korekt konsolidacyjnych z tytułu wyłączenia transakcji grupy.

Dochód ten jest następnie korygowany o pozycje wskazane w ustawie (m.in. podatek, dywidendy, niektóre pozycje z wycen).

Efektywną stawkę podatkową oblicza się dzieląc sumę podatków kwalifikowanych jednostek z danej jurysdykcji przez sumę kwalifikowanych dochodów jednostek z danej jurysdykcji pomniejszoną o sumę kwalifikowanych strat jednostek z danej jurysdykcji. Jeśli tak obliczona efektywna stawka podatkowa jest niższa niż 15%, należy obliczyć jurysdykcyjny globalny podatek wyrównawczy. Przy tych obliczeniach uwzględnia się tzw. substrat majątkowo-osobowy, tzn. pomniejsza się podstawę opodatkowania (czyli jurysdykcyjny kwalifikowany dochód netto) o 5% wartości netto rzeczowych aktywów trwałych posiadanych w jurysdykcji oraz 5% ponoszonych przez jednostki kosztów wynagrodzeń osób wykonujących pracę na rzecz grupy w danej jurysdykcji. W okresie przejściowym odliczenia te są wyższe niż 5%. Tak otrzymaną podstawę mnoży się przez stawkę, która jest różnicą między minimalną stawką podatkową (15%) a efektywną stawką podatkową.

W kolejnym etapie ustala się jednostkowy globalny podatek wyrównawczy, czyli to, jaka część globalnego podatku wyrównawczego obliczonego dla danego państwa przypada na poszczególne jednostki zlokalizowane w tym państwie. W ostatnim etapie zaś należy ustalić udziałowy globalny podatek wyrównawczy, czyli jaka część globalnego podatku wyrównawczego ustalonego dla danej jednostki składowej przypada na jednostkę dominującą posiadającą udział w tej jednostce składowej.

Krajowy podatek wyrównawczy

Obowiązek zapłaty krajowego podatku wyrównawczego powstanie wtedy, gdy Polska okaże się krajem o niskim poziomie opodatkowania, czyli wtedy, gdy efektywna stopa podatkowa obliczona dla wszystkich jednostek, które mają siedzibę w Polsce będzie niższa niż 15%. Jest to więc podatek analogiczny do globalnego podatku wyrównawczego, przy czym prawo jego poboru ma nie państwo, w którym ma siedzibę jednostka dominująca najwyższego szczebla, tylko państwo, w którym mają siedzibę jednostki o niskim poziomie opodatkowania. Kalkulacja podatku ma miejsce na poziomie polskich jednostek.

Zasady obliczania efektywnej stopy podatkowej dla krajowego podatku wyrównawczego są analogiczne jak dla globalnego podatku wyrównawczego. Najważniejsza różnica polega na tym, że podstawą do obliczeń są co do zasady dane z ksiąg rachunkowych poszczególnych jednostek ustalone na podstawie przepisów o rachunkowości, a nie dane ustalone na potrzeby sprawozdania skonsolidowanego. Jak wynika z projektowanych przepisów, standard stosowany na potrzeby sprawozdania skonsolidowanego będzie stosowany tylko w sytuacjach wyjątkowych, tzn. jeśli zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości polskie spółki nie mają możliwości przyjęcia za rok obrotowy roku podatkowego jednostki dominującej najwyższego szczebla.

W uzasadnieniu do projektu ustawy wskazuje się na konieczność zmiany standardów rachunkowości (jeśli nie wszystkie spółki z grupy stosują ten sam) i zmiany roku obrotowego w taki sposób:

„ (…) aby zgodnie z właściwymi przepisami, właściwe sprawozdania za rok podatkowy (w rozumieniu zasad GloBE), w którym podjęto się zmiany, i zatwierdzić w odpowiednich, ustawowych terminach, a podatki takie jak CIT rozliczyć bez opóźnień.”

„Jedynie sytuacja, w której przepisy ustawy o rachunkowości nie pozwalają na taką zmianę długości roku obrotowego, a więc występują przyczyny obiektywne, niezależne od podatnika, podatnicy są zwolnieni z opisywanego obowiązku zmiany roku, co jednak skutkuje wyjątkiem od stosowania przepisów ustawy o rachunkowości i obowiązkiem stosowania do wyliczeń krajowego podatku wyrównawczego (przez wszystkich podatników w grupie) standardu rachunkowości jednostki dominującej najwyższego szczebla, używanego do sporządzenia skonsolidowanego sprawozdania grupy.”

W okresie przejściowym (przez 5 lat podatkowych, ale nie dłużej niż za rok podatkowy, który zakończy się do 31 grudnia 2029 r.) możliwe jest dokonanie wyboru, iż w celu obliczenia krajowego podatku wyrównawczego, w szczególności kwalifikowanego dochodu (straty), podatków kwalifikowanych i substratu majątkowo-osobowego, spółki polskie uwzględniają pozycje ujęte w księgach prowadzonych na podstawie standardu rachunkowości stosowanego przez jednostkę dominującą najwyższego szczebla na potrzeby sporządzenia skonsolidowanego sprawozdania grupy.

Podatek wyrównawczy od niedostatecznie podatkowanych zysków

Podatek ten jest należny wtedy, gdy jednostka dominująca znajduje się w kraju, w którym nie obowiązują przepisy o globalnym podatku wyrównawczym.

Jeżeli zastanawiacie się Państwo nad kompleksowym przeszkoleniem z zakresu podatku VAT – zapraszamy do skorzystania z oferty szkoleniowej Kancelarii ES-Doradztwo.

Podczas szkoleń kładziemy nacisk na ich praktyczny aspekt – stąd spotkania mają charakter warsztatowy. Prowadzimy je w formule on-line, stacjonarnej lub hybrydowej.

Program jest każdorazowo opracowywany pod potrzeby konkretnego klienta, a zatem macie Państwo wpływ na jego ostateczny kształt i to Wy decydujecie o tym, jakie zagadnienia zostaną omówione podczas spotkania.

Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani naszą ofertą szkoleniową, prosimy o wysłanie krótkiej wiadomości na maila: kontakt@es-doradztwo.pl z podaniem:

  • wstępnie wybranego tematu szkolenia,
  • ilości uczestników,
  • oraz formuły w jakiej szkolenie ma zostać przeprowadzone (stacjonarne/on-line/hybrydowe).

Podanie tych danych pozwoli nam przygotować ofertę szkoleniową.

 

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top