Kto z Państwa korzystał z e-Doręczeń – ten wie, jak działają (czy też raczej NIE działają). W związku z tym, że system e-doręczeń generuje opóźnienia pojawia się pytanie – czy mają one wpływ na zachowanie terminów wynikających z przepisów prawa podatkowego ?
W związku z istniejącymi wątpliwościami Ministerstwo Finansów opublikowało w czwartek 30 stycznia 2025 r. komunikat, w którym odniosło się do wątpliwości w zakresie ustalenia daty wniesienia pisma na adres do doręczeń elektronicznych organu podatkowego i interpretacji art. 12 § 6 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa w trakcie korzystania z usługi e-Doręczenia.
Powołany przepis dotyczy zachowania terminu i wynika z niego, iż termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało wysłane na adres do doręczeń elektronicznych, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych do organu podatkowego, a nadawca otrzymał dowód otrzymania.
Biorąc pod uwagę przytoczone brzmienie przepisu pojawia się pytanie, czy opóźnienie w akceptacji nadania korespondencji przez dostawcę usługi e-Doręczenia wpływa na zachowanie terminów prawa podatkowego ?
W wydanym komunikacie ministerstwo wyjaśniło, iż zachowanie terminu stwierdza się na podstawie daty nadania korespondencji przez nadawcę w systemie usługi e-Doręczenia, a nie daty akceptacji nadania korespondencji przez dostawcę usługi e-Doręczenia.
Akceptacja nadania korespondencji jest jednym ze zdarzeń zachodzących w ramach procesu doręczenia, jednak data tej akceptacji nie stanowi podstawy do określenia terminu, o którym mowa w art. 12 § 6 pkt 1 Ordynacji podatkowej.
W związku z tym uzyskanie potwierdzenia otrzymania pisma wysłanego na adres do doręczeń elektronicznych organu podatkowego nawet z kilkudniowym opóźnieniem, w szczególności po upływie terminu, nie będzie wywoływać dla składającego negatywnych konsekwencji, o ile nadawca posiada dowód otrzymania od dostawcy usługi (np. Poczty Polskiej) rejestrowanego doręczenia elektronicznego, wskazujący na datę nadania korespondencji w ustawowym terminie.
Jeżeli zastanawiacie się Państwo nad kompleksowym przeszkoleniem z zakresu podatku VAT – zapraszamy do skorzystania z oferty szkoleniowej Kancelarii ES-Doradztwo.
Podczas szkoleń kładziemy nacisk na ich praktyczny aspekt – stąd spotkania mają charakter warsztatowy. Prowadzimy je w formule on-line, stacjonarnej lub hybrydowej.
Program jest każdorazowo opracowywany pod potrzeby konkretnego klienta, a zatem macie Państwo wpływ na jego ostateczny kształt i to Wy decydujecie o tym, jakie zagadnienia zostaną omówione podczas spotkania.
Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani naszą ofertą szkoleniową, prosimy o wysłanie krótkiej wiadomości na maila: kontakt@es-doradztwo.pl z podaniem:
- wstępnie wybranego tematu szkolenia,
- ilości uczestników,
- oraz formuły w jakiej szkolenie ma zostać przeprowadzone (stacjonarne/on-line/hybrydowe).
Podanie tych danych pozwoli nam przygotować ofertę szkoleniową.