Biuro Rzecznika Małych i średnich Przedsiębiorców, w wydanym komunikacie, poinformowało, że przedsiębiorca składający korektę pliku JPK_VAT nie będzie musiał składać czynnego żalu. Czy wszystkie planowane zmiany opisujące czynny żal będą równie korzystne dla podatnika? Dowiecie się Państwo o tym, czytając poniższy artykuł.
Korekta części deklaracyjnej oraz ewidencyjnej pliku JPK_VAT, a czynny żal.
Przedsiębiorcy doskonale zdają sobie sprawę z tego, że prowadzenie działalności bardzo często skutkuje koniecznością składania korekt zarówno w zakresie części deklaracyjnej jak i ewidencyjnej pliku JPK-VAT.
Począwszy od października 2020 r. każda taka korekta generowała kolejny obowiązek – a mianowicie złożenie tzw. czynnego żalu.
Wymóg ten wynikał z brzmienia przepisu art. 16a ustawy Kodeks Karny Skarbowy (KKS), zgodnie z którym karze nie podlega osoba, która złożyła skuteczną korektę deklaracji podatkowej i w całości uiściła daninę niezwłocznie lub w terminie wyznaczonym przez uprawniony organ. Zgodnie z treścią cytowanego przepisu, przedsiębiorca unika w ten sposób kary, ale wyłącznie w zakresie błędu w części deklaracyjnej pliku JPK_VAT. Wskazana regulacja nie ma natomiast zastosowania w odniesieniu do błędów w części ewidencyjnej pliku JPK-VAT.
Jeśli więc dane zdarzenie gospodarcze było dotknięte błędem zarówno w części deklaracyjnej jak i ewidencyjnej pliku JPK-VAT – przedsiębiorca, aby uniknąć kary przewidzianej przepisami KKS musiał oprócz korekty złożyć tzw. czynny żal. Powyższe było przedmiotem licznych skarg składanych przez przedsiębiorców.
W konsekwencji począwszy od 1 stycznia 2022 r. powołany art. 16 a KKS zostanie rozszerzony o niekaralność czynów związanych ze złożeniem korekty ewidencji VAT. Dzięki temu przedsiębiorca nie będzie miał obowiązku składania czynnego żalu również w przypadku błędu w części ewidencyjnej pliku JPK_VAT. Wystarczająca dla uniknięcie kary będzie skuteczna korekta księgi.
Zgodnie z nowym brzmieniem przepisu art. 16a ust. 1 KKS nie podlega karze sprawca czynu zabronionego dotyczącego złożenia deklaracji lub przesłania księgi, jeżeli po jego popełnieniu została złożona organowi podatkowemu prawnie skuteczna korekta deklaracji lub księgi dotycząca obowiązku, którego nieprawidłowe wykonanie stanowi ten czyn zabroniony.
czyny żal – Co jeszcze się zmieni w jego zakresie?
Czy wszystkie zmiany dotyczące czynnego żalu są równie korzystne dla przedsiębiorców? Zdecydowanie nie.
Należy zwrócić uwagę, że aktualnie obowiązujące przepisy KKS przewidują, iż sprawca, który po popełnieniu czynu zabronionego zawiadomi o nim organ powołany do ścigania, ujawniając istotne okoliczności tego czynu, nie podlega karze za przestępstwo lub wykroczenie skarbowe. Czynny żal jest to więc dobrowolne przyznanie się do naruszenia przepisów podatkowych. Dzięki jego złożeniu sprawca może uniknąć ukarania.
Co istotne, zasada ta obowiązuje również wówczas, gdy stosowna korekta rozliczeń została złożona już po wszczęciu postępowania przygotowawczego (w wyniku prawidłowego rozliczenia transakcji jest ono wówczas umarzane).
Moment złożenia korekty
W wyniku zmian przepisów w ramach Polskiego Ładu – dla uniknięcia kary istotny będzie mement złożenia korekty. Konieczne będzie, aby korekta została złożona przed wszczęciem postępowania przygotowawczego o przestępstwo lub wykroczenie skarbowe. Jeśli wobec podatnika wszczęto postępowanie przygotowawcze przed złożeniem korekty – nie uniknie on kary.
Postępowanie przygotowawcze toczące się w innej sprawie
Co więcej – kary nie unikną również ci przedsiębiorcy, których przestępstwo lub wykroczenie skarbowe zostanie ujawnione w toku postępowania przygotowawczego toczącego się w innej sprawie.
Organy podatkowe nie mają obowiązku informowania podatnika o wszczętym postępowaniu przygotowawczym. W konsekwencji przedsiębiorca składając korektę nie ma pewności, czy w jego sprawie nie toczy się takie postępowanie. Co za tym idzie – nie ma również pewności, czy składając stosowną korektę uniknie kary.
Jeżeli zastanawiacie się Państwo nad kompleksowym przeszkoleniem z zakresu podatku VAT – zapraszamy do skorzystania z oferty szkoleniowej Kancelarii ES-Doradztwo.
Podczas szkoleń kładziemy nacisk na ich praktyczny aspekt – stąd spotkania mają charakter warsztatowy. Prowadzimy je w formule on-line, stacjonarnej lub hybrydowej.
Program jest każdorazowo opracowywany pod potrzeby konkretnego klienta, a zatem macie Państwo wpływ na jego ostateczny kształt i to Wy decydujecie o tym, jakie zagadnienia zostaną omówione podczas spotkania.
Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani naszą ofertą szkoleniową, prosimy o wysłanie krótkiej wiadomości na maila: kontakt@es-doradztwo.pl z podaniem:
- wstępnie wybranego tematu szkolenia,
- ilości uczestników,
- oraz formuły w jakiej szkolenie ma zostać przeprowadzone (stacjonarne/on-line/hybrydowe).
Podanie tych danych pozwoli nam przygotować ofertę szkoleniową.