Komis wielu podatnikom kojarzy się karkołomnie. Czy rozliczenie podatku VAT z tytułu zawartej umowy komisu musi być skomplikowane ? Niekoniecznie, aczkolwiek zawiera w sobie kilka pułapek, czy też inaczej – czasami jest podatkowo specyficzne.
I o tej właśnie specyfice piszę w przygotowanym artykule.
Komis – dostawa towarów na gruncie podatku VAT
Zgodnie z regulacją Kodeksu cywilnego przez umowę komisu przyjmujący zlecenie (komisant) zobowiązuje się za wynagrodzeniem (prowizją), w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do sprzedaży rzeczy ruchomych na rachunek dającego zlecenie (komitenta), lecz w imieniu własnym.
Ustawa o VAT kwalifikuje natomiast komis jako dostawę towarów, stanowiąc iż, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT).
Komis – obwiązek podatkowy i faktura
Obowiązek podatkowy przy sprzedaży komisowej uzależniony jest od momentu otrzymania płatności i powstaje z chwilą otrzymania przez komitenta zapłaty za towar wydany w ramach umowy komisowej.
Jeśli chodzi o termin wystawienia faktury t jest on standardowy: najwcześniej 60 dni przed dokonaniem dostawy, najpóźniej natomiast 15 – go dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru.
Co w sytuacji, gdy przedmiotem komisu są np. książki ? Na czym polega problem ? Otóż, w stosunku do dostawy książek faktury mogą być wystawiane nie później niż 60 – go dnia od dnia wydania towarów, zaś nie później niż 120 – go dnia, gdy umowa przewiduje rozliczenie zwrotów wydawnictw. Z kolei, jak zaznaczyłam powyżej przepisy nie określają szczególnego terminu wystawienia faktury w przypadku dostawy towarów w ramach umowy komisowej. W takiej sytuacji zastosowanie znajdzie zasada ogólna (powyższe potwierdza m.in. Dyrektor KIS w interpretacji z dnia 10 grudnia 2019 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.575.2019.1.JO). Na marginesie zaznaczyć należy, iż na wystawione fakturze powinna być umieszczona adnotacja: „metoda kasowa”.
Komis – korekty
W odniesieniu do umów komisu, ustawodawca nie przewidział szczególnych reguł dotyczących zasad ujmowania faktur korygujących.
W przypadku faktur korygujących in minus, zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez niego dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją.
Z kolei sposób rozliczenia faktur korygujących in plus jest związany z okolicznościami powodującymi konieczność dokonania korekty faktur pierwotnych (art. 29a ust. 17 ustawy o VAT).
(W przypadku gdy faktura korygująca jest wystawiana w celu naprawienia błędu, który zaniżył kwotę podatku wykazanego w fakturze pierwotnej (tj. z przyczyn powstałych już w momencie wystawienia faktury pierwotnej), fakturę korygującą należy ująć w tym samym okresie rozliczeniowym, w którym wykazano fakturę pierwotną.
W sytuacji, gdy faktura korygująca wystawiana jest zasadniczo z powodu okoliczności, które zaistniały już po dokonaniu pierwotnej sprzedaży, rozlicza się ją na bieżąco i ujmuje w rejestrze sprzedaży w dacie wystawienia faktury korygującej.
Pytanie:
załóżmy, że Spółka zawarła z kontrahentem umowę komisu. Jak wynika z postanowień umownych zawartych pomiędzy stronami, Nabywcy przysługuje prawo do zwrotu zakupionego towaru. Na podstawie otrzymanego od Nabywcy zestawienia zwrotów, Spółka koryguje pierwotne faktury sprzedażowe, a następnie wiąże moment ujęcia faktur korygujących z powodem ich wystawienia.
Co istotne – strony uzgodniły długi termin płatności (tj.90 dni). W konsekwencji może się więc zdarzyć, że – ze względu na spełnienie przesłanek uzasadniających wystawienie korekty, a niepowstanie obowiązku podatkowego dla dostawy dokumentowanej fakturą sprzedażową, faktura korygująca jest ujmowana w JPK_V7 przed fakturą pierwotną.
Czy to jest ok?
Tak. W przepisach jest luka. Niemniej jednak, postępując w ten sposób ujmujemy korekty prawidłowo.
Organy podatkowe twierdzą niekiedy, że w takiej sytuacji w pliku JPK_VAT powinna być ujęta wyłącznie faktura sprzedażowa uwzględniająca modyfikację podstawy opodatkowania (in plus bądź in minus). I niestety udzielając takich informacji – wprowadzają podatników w błąd.
Organy sugerują, że jeśli zdarzenie uzasadniające korektę wystąpiło przed tym zanim f-ra pierwotna została ujęta w pliku JPK_VAT to powinna ona opiewać na wartości uwzględniające tę „korektę”. Powstaje jednak pytanie:
Czy w takim razie Spółka ma wstrzymywać się z wystawieniem faktury i wystawiać ją w dacie powstania obowiązku podatkowego (wówczas dysponuje kompletem informacji, które pozwolą wystawić fakturę na kwoty uwzględniające ew. zwroty/korekty ceny/premie) ? Skutkiem zastosowania takiego rozwiązania w analizowanej sytuacji byłoby jednak wystawienie faktury po terminie.
Rozwiązanie wskazywane przez urzędy mogłoby znaleźć zastosowanie wyłącznie do tych sytuacji, w których zdarzenia, które mają wpływ na podstawę opodatkowania powstały w okresie po wydaniu towaru, ale przed upływem terminu na wystawienie faktury. Wówczas faktura faktycznie mogłaby zostać wystawiona na wartości uwzględniające te zdarzenia i ujęta w pliku JPK_VAT bez konieczności wystawiania faktur korygujących.
W pozostałych przypadkach – będą niezgodne z przepisami, a tym samym będą narażać podatników na ryzyko.
Jeżeli zastanawiacie się Państwo nad kompleksowym przeszkoleniem z zakresu podatku VAT – zapraszamy do skorzystania z oferty szkoleniowej Kancelarii ES-Doradztwo.
Podczas szkoleń kładziemy nacisk na ich praktyczny aspekt – stąd spotkania mają charakter warsztatowy. Prowadzimy je w formule on-line, stacjonarnej lub hybrydowej.
Program jest każdorazowo opracowywany pod potrzeby konkretnego klienta, a zatem macie Państwo wpływ na jego ostateczny kształt i to Wy decydujecie o tym, jakie zagadnienia zostaną omówione podczas spotkania.
Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani naszą ofertą szkoleniową, prosimy o wysłanie krótkiej wiadomości na maila: kontakt@es-doradztwo.pl z podaniem:
- wstępnie wybranego tematu szkolenia,
- ilości uczestników,
- oraz formuły w jakiej szkolenie ma zostać przeprowadzone (stacjonarne/on-line/hybrydowe).
Podanie tych danych pozwoli nam przygotować ofertę szkoleniową.