najem prywatny es doradztwo

Czy leasing trzeba raportować?

Brzmienie przepisów dotyczących schematów podatkowych pozostawia wiele do życzenia. Za nieterminowe raportowanie lub jego brak grożą z kolei dotkliwe kary, stąd wielu przedsiębiorców raportuje „na wszelki wypadek”. Nie inaczej było w przypadku raportowania umów leasingu.

„Było” ponieważ 24 grudnia 2024 r. minister finansów wydał interpretację ogólną, która co do zasady jest korzystna dla podatników1. Czy jednak w praktyce zmieni ich sytuację?

Obowiązek raportowania po stronie leasingodawcy?

Kiedy leasing nie powinien być raportowany?

W wydanej interpretacji minister wskazuje, iż zawarte umowy leasingu są często nieprawidłowo kwalifikowane zarówno przez leasingodawców jak i leasingobiorców jako uzgodnienie podlegające raportowaniu z uwagi na spełnienie ogólnej cechy rozpoznawczej. Tymczasem, zdaniem ministra, umowy leasingu zwykle opierają się na gotowych wzorach – zmiany wprowadzane ewentualnie w trakcie negocjacji nie są istotne. Umowy leasingu, owszem,  mogą spełniać ogólną cechę rozpoznawczą, jednak zawsze należy badać kryterium głównej korzyści tzn. czy celem leasingobiorcy jest uzyskanie korzyści podatkowej.

W przypadku gdy kryterium głównej korzyści nie jest spełnione – nie mamy w ogóle do czynienia ze schematem podatkowym i nie ma czego raportować.

Podobnie będzie w sytuacji, gdy leasingodawca, co do zasady, nie ma wiedzy czy kryterium głównej korzyści jest spełnione, ale zawarcie takiej umowy może potencjalnie oddziaływać na obowiązki podatkowe leasingobiorcy.

Jeżeli więc:

  • leasingodawca nie zna motywacji zawarcia umowy przez klienta,
  • zapisy umowy są standardowe (np. typowa wysokość opłaty, standardowy okres na jaki umowa została zawarta),

to – zgodnie z wydaną interpretacją – nie ma przesłanek do uznania, że przy zawarciu umowy leasingu operacyjnego zostało spełnione kryterium głównej korzyści.  W konsekwencji nie będą spełnione warunki do uznania takiego uzgodnienia za schemat podatkowy, a zatem nie ma obowiązku raportowania.

Kiedy jednak będzie obowiązek raportowania umowy leasingu?

Z tej samej interpretacji wynika również, iż:

  • jeżeli leasingodawca zaoferował klientowi ten model finansowania,
  • klient początkowo planował zawrzeć innego rodzaju umowę, ale z uwagi na przedstawione przez leasingodawcę korzyści podatkowe, zdecydował się jednak na leasing operacyjny,
  • leasingodawca posiada informację o zawarciu umowy głównie z uwagi na korzyści podatkowe (bo jest np. podmiotem powiązanym z korzystającym),
  • leasingodawca zdaje sobie sprawę (lub powinien zdawać sobie sprawę), że klient żąda wprowadzenia takich postanowień umownych, które jednoznacznie wskazują na cel, jakim jest uzyskanie korzyści podatkowej (np. niestandardowe postanowienia umowy w zakresie szczególnie wysokiej opłaty wstępnej),

wówczas należy uznać, że mogło zostać spełnione kryterium głównej korzyści – tym samym będą spełnione warunki do uznania takiego uzgodnienia za schemat podatkowy podlegający raportowaniu.

Obowiązek raportowania po stronie leasingodawcy

Zdaniem ministra finansów, aby zidentyfikować (bądź nie) obowiązek raportowania umów leasingu przez leasingobiorcą – należy każdorazowo badać, czy zostało spełnione kryterium głównej korzyści tj.:

  • czy ta forma finansowania została wybrane z uwagi na cele ekonomiczne, czy głównie cele podatkowe ?
  • czy obniżenie zobowiązania podatkowego na skutek rozpoznawania w danym roku podatkowym wyższych kosztów uzyskania przychodów z tytułu opłat leasingowych niż odpisów amortyzacyjnych było główną przesłanką zawarcia tej umowy ?

Jeśli leasingobiorca zawiera wyłącznie umowy leasingu, dzięki czemu np. szybko i efektywnie wymienia posiadaną flotę, nie dochodzi do spełnienia kryterium głównej korzyści tylko dlatego, że mógł wybrać np. finansowanie kredytem bankowym. Dodatkowo – należy brać pod uwagę kryteria finansowe – obowiązek zgłoszenia powstaje m.in. gdy wartość przedmiotu leasingu przekracza 2,5 mln euro wartości rynkowej.

Czy to oznacza, że umowy leasingu operacyjnego w zasadzie nigdy nie będą musiały być raportowane? Nie. Zdaniem ministra konieczne jest bowiem zwrócenie uwagi, iż leasing operacyjny może spełniać inną –  od omawianej – cechę rozpoznawczą, co powinno być każdorazowo przeanalizowane.

Takie zastrzeżenie osłabia znaczenie wydanej interpretacji, która nadal nie daje pewności przedsiębiorcom. Minister wskazał w niej na okoliczności powszechnie znane, na koniec poczynił zastrzeżenie i na tym w zasadzie skończył. Znaczenie praktycznej wydanej interpretacji dla przedsiębiorców jest zatem znikome.


  1. Interpretacja ogólna Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2024 r., nr: DTS5.8092.4.2024. ↩︎

Jeżeli zastanawiacie się Państwo nad kompleksowym przeszkoleniem z zakresu podatku VAT – zapraszamy do skorzystania z oferty szkoleniowej Kancelarii ES-Doradztwo.

Podczas szkoleń kładziemy nacisk na ich praktyczny aspekt – stąd spotkania mają charakter warsztatowy. Prowadzimy je w formule on-line, stacjonarnej lub hybrydowej.

Program jest każdorazowo opracowywany pod potrzeby konkretnego klienta, a zatem macie Państwo wpływ na jego ostateczny kształt i to Wy decydujecie o tym, jakie zagadnienia zostaną omówione podczas spotkania.

Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani naszą ofertą szkoleniową, prosimy o wysłanie krótkiej wiadomości na maila: kontakt@es-doradztwo.pl z podaniem:

  • wstępnie wybranego tematu szkolenia,
  • ilości uczestników,
  • oraz formuły w jakiej szkolenie ma zostać przeprowadzone (stacjonarne/on-line/hybrydowe).

Podanie tych danych pozwoli nam przygotować ofertę szkoleniową.

 

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top