Nowy – 2023 r. – przyniósł powrót do „standardowych” stawek VAT przy sprzedaży (odsprzedaży mediów), a to w związku z zakończonym okresem działania tarcz antyinflacyjnych.
Podmioty, które refakturują między sobą media często po zakończonym roku dokonują jednak korekt. Korekty te dotyczyć będą okresu, kiedy na media obowiązywały czasowo obniżone stawki podatku VAT.
W przygotowanym artykule odpowiadam na pytanie, z czego wynika obowiązek korygowania pierwotnych faktur za media oraz, jak takie faktury powinny zostać rozliczone?
Dla ułatwienia i zobrazowania zasygnalizowanej wyżej sytuacji, posłużmy się przykładem:
Podatnik A wystawia na podatnika B miesięczne faktury, w których ujmuje opłatę ryczałtową za media związane z korzystaniem z lokalu. Podatnik A fakturując podatnika B kwotą ryczałtu miesięcznego za media tj. za usługę dystrybucji i zużycie energii elektrycznej stosuje do całości stawkę podatku VAT 23% ze względu na brak możliwości rozdzielenia stawek (stawka obniżona dla dostawy energii oraz stawka podstawowa dla usługi dystrybucji).
Prawidłowe rozliczenie kwoty na zużycie i dystrybucję, a co za tym idzie właściwe zastosowanie stawek VAT jest możliwe dopiero w kolejnym roku na podstawie faktur uwzględniających faktyczne zużycie. Dlatego też, zgodnie z aneksem do umowy ostateczne rozliczenie tych kosztów za dany rok kalendarzowy następuje w roku następnym na podstawie faktycznie poniesionych kosztów zużycia poszczególnych mediów. Na tej podstawie podatnik A wystawia zbiorczą fakturę korygującą.
Korekta faktur pierwotnych za media
Znając faktyczne zużycie energii podatnik A powinien dokonać korekt faktur pierwotnych w dwóch obszarach:
- wielkości sprzedaży (korekta dotyczy różnicy pomiędzy ryczałtem i zakładaną w związku z tym sprzedażą, a sprzedażą faktycznie zrealizowaną)
- oraz zastosowanej stawki podatku VAT (pierwotnie do całości zastosowano stawkę 23 % podatku VAT, dokonując korekty podatnik A dysponuje już wiedzą jaka część sprzedaży dotyczy zużycia energii (stawka obniżona podatku VAT) a jaka dystrybucji (stawka podstawowa podatku VAT).
Niezależnie od tego, czy ostateczna korekta będzie korektą na minus, czy też na plus – w obu przypadkach powinna być ujęta na bieżąco w pliku JPK_VAT składanym przez Podatnika A, a zatem nie wymaga „cofania się” i korygowania już złożonych plików JPK_VAT.
Korekta in minus:
Jeżeli na fakturze pierwotnej wykazano kwotę podstawy opodatkowania wyższą niż należna obniżenie podstawy opodatkowania powinno nastąpić za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem jednak, że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją (przepis art. 29 a ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług, dalej: ustawa o VAT).
Powyższa reguła znajdzie również zastosowanie do korekty związanej ze zmianą stawki VAT (z 23% do 8% na dostawę energii). Zgodnie bowiem z brzmieniem przepisu art. 29 a ust. 14 ustawy o VAT przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.
Mimo brzmienia art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, odnoszącego się do obowiązku posiadania dokumentacji dowodzącej uzgodnienia warunków korekty, nie istnieją ustawowe regulacje co do szczególnej (wymaganej przepisami) formy takiej dokumentacji. Za wystarczające uznać należy oświadczenie stron co do dokonania korekty wraz z przywołaną metodyką obliczania ceny szacunkowej oraz końcowej, z której to wynika różnica będąca przyczyną korekty.
Jednocześnie można przyjąć założenie, iż zasadniczo nawet tego typu porozumienie nie jest warunkiem koniecznym – przykładowo w interpretacji z dnia 24 grudnia 2021 r., znak 0114-KDIP4-2.4012.682.2021.4.WH uznano za spełnione warunki, o którym mowa w art. 29a ust 13 ustawy o VAT, w sytuacji, gdy strony dokonały korekty jedynie w oparciu o wiążące je umowy oraz przesłaną do kontrahenta korespondencję z kalkulacją kwoty podlegającej zwrotowi.
Korekta in plus:
Jeżeli na fakturze pierwotnej zaniżono podstawę opodatkowania zastosowanie znajdzie przepis art. 29 a ust. 17 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku gdy podstawa opodatkowania uległa zwiększeniu, korekty tej podstawy dokonuje się w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym zaistniała przyczyna zwiększenia podstawy opodatkowania. W analizowanym stanie faktycznym korekta spowodowana jest przyczynami powstałymi po wystawieniu faktury pierwotnej, w związku z czym powinna ona zostać rozliczona w pliku JPK_VAT składanym za okres, w którym wystawiono fakturę korygującą (na bieżąco).
Jeżeli zastanawiacie się Państwo nad kompleksowym przeszkoleniem z zakresu podatku VAT – zapraszamy do skorzystania z oferty szkoleniowej Kancelarii ES-Doradztwo.
Podczas szkoleń kładziemy nacisk na ich praktyczny aspekt – stąd spotkania mają charakter warsztatowy. Prowadzimy je w formule on-line, stacjonarnej lub hybrydowej.
Program jest każdorazowo opracowywany pod potrzeby konkretnego klienta, a zatem macie Państwo wpływ na jego ostateczny kształt i to Wy decydujecie o tym, jakie zagadnienia zostaną omówione podczas spotkania.
Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani naszą ofertą szkoleniową, prosimy o wysłanie krótkiej wiadomości na maila: kontakt@es-doradztwo.pl z podaniem:
- wstępnie wybranego tematu szkolenia,
- ilości uczestników,
- oraz formuły w jakiej szkolenie ma zostać przeprowadzone (stacjonarne/on-line/hybrydowe).
Podanie tych danych pozwoli nam przygotować ofertę szkoleniową.