HUB paragonowy

15 września weszły w życie przepisy, które umożliwią sprzedawcom wystawianie e-paragonów przy użyciu platformy Ministerstwa Finansów. Czy e-paragony to nowe rozwiązanie ? Nie. Czy zrewolucjonizują naszą fiskalną rzeczywistość ? Też raczej nie. O co więc chodzi ?

O tym (kilka słów) poniżej.

E-paragony to żadna nowość

E-paragony funkcjonują już na rynku. Nowelizacja ustawy o VAT z kwietnia 2020 r. wprowadziła rozwiązanie, zgodnie z którym mogą je wystawiać podatnicy, którzy ewidencjonują sprzedaż przy zastosowaniu kas on-line. Wspomniana nowelizacja zrównała tym samym pod względem prawnym paragon cyfrowy z tradycyjnym – papierowym.

Wzmiankowana w nagłówku data 15 września to tylko zapowiadana data zakończenia prac Ministerstwa Finansów nad własną infrastrukturą rządową. Infrastruktura ta powstaje z myślą o mikro- i małych przedsiębiorcach, którzy korzystają z prostych, ręcznie obsługiwanych kas fiskalnych.
Ministerstwo Finansów podkreśla, że dzięki HUB-owi stworzonemu przez resort klienci będą mogli otrzymywać paragony z różnych sklepów za pośrednictwem jednej aplikacji, stworzonej i udostępnionej przez ministerstwo.

E-paragon wg SLIM VAT III

Podstawę prawną wprowadzonego rozwiązania stanowi tzw. pakiet SLIM VAT III, czyli kolejna nowelizacja przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawy o VAT).

Zgodnie z brzmieniem zmienionego przepisu art. 111 ust. 3a podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani:

  1. wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:
    • w postaci papierowej lub (i to jest ta nowość)
    • za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony, w tym przy użyciu systemu teleinformatycznego Szefa Krajowej Administracji Skarbowej pośredniczącego przy wydawaniu paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej nabywcy, bez konieczności podawania jego danych osobowych.

Jak działa HUB paragonowy?

Od 14 września wszyscy zainteresowani mogli pobrać na swój telefon ministerialną aplikację e-paragony. 15 września ministerstwo uruchomiło swój HUB paragonowy.

HUB paragonowy to centralna, ogólnopolska platforma, która:

  • powiąże anonimowego klienta z wystawionymi przez kasę paragonami, 
  • odbierze e-paragony wystawione przez poszczególne kasy rejestrujące w sklepach oraz
    przekaże e-paragon do klienta.

Krok po kroku

  1. Klient pobiera na swój telefon ministerialną aplikację e-paragony.  Aplikacja jednorazowo połączy się z systemem dystrybucji e-paragonów, aby pobrać unikalny identyfikator w postaci kodu kreskowego. Klient będzie posługiwał się tym identyfikatorem przy kasie, żądając paragonu w postaci elektronicznej.

Co istotne, usługa umożliwiająca pobranie paragonu w postaci elektronicznej na smartfona będzie całkowicie anonimowa. Do otrzymania identyfikatora nie są wymagane żadne dane identyfikujące klienta, niepotrzebny jest nawet numer telefonu.

  1. Klient – kupujący przedstawia identyfikator kasjerowi, który zeskanuje go czytnikiem, a kasa rejestrująca wyśle paragon do systemu dystrybucji. Dzięki aplikacji klient w ciągu kilku sekund może pobrać z systemu swój paragon.

Korzystanie z HUB – dobrowolne dla sprzedawców

HUB paragonowy nie narzuca sprzedawcom tego rozwiązania, a jedynie stwarza możliwość skorzystania z niego. Sprzedawcy, którzy będą tym zainteresowani będą musieli zaktualizować oprogramowania kas fiskalnych online (ew. kupić nową kasę z taką funkcją).

Biorąc pod uwagę powyższe trudno się spodziewać, żeby e-paragony zastąpiły tradycyjne papierowe paragony fiskalne.

Jeżeli zastanawiacie się Państwo nad kompleksowym przeszkoleniem z zakresu podatku VAT – zapraszamy do skorzystania z oferty szkoleniowej Kancelarii ES-Doradztwo.

Podczas szkoleń kładziemy nacisk na ich praktyczny aspekt – stąd spotkania mają charakter warsztatowy. Prowadzimy je w formule on-line, stacjonarnej lub hybrydowej.

Program jest każdorazowo opracowywany pod potrzeby konkretnego klienta, a zatem macie Państwo wpływ na jego ostateczny kształt i to Wy decydujecie o tym, jakie zagadnienia zostaną omówione podczas spotkania.

Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani naszą ofertą szkoleniową, prosimy o wysłanie krótkiej wiadomości na maila: kontakt@es-doradztwo.pl z podaniem:

  • wstępnie wybranego tematu szkolenia,
  • ilości uczestników,
  • oraz formuły w jakiej szkolenie ma zostać przeprowadzone (stacjonarne/on-line/hybrydowe).

Podanie tych danych pozwoli nam przygotować ofertę szkoleniową.

 

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top