W połowie czerwca Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Tekst tej ustawy niemal w całości poświęcony jest obligatoryjnemu KSeF. Tekst ustawy ma zostać opublikowany w trzecim kwartale tego roku. Część przepisów ma wejść w życie już 1 września 2023 r. Część – 1 stycznia 2025 r. Natomiast większość przepisów wejdzie w życie z dniem 1 lipca 2024 r.
Czy w uchwalonej przez Sejm ustawie wprowadzono zmiany do projektu z dnia 22 lutego 2023 r. ?
Owszem. I właśnie te różnice będę omawiać w kolejnych artykułach.
Dzisiaj duplikaty – czy aby na pewno znikają w związku z wejściem w życie obligatoryjnego KSeF ?
Duplikaty
Projekt KSeF w wersji opracowanej przez rząd zakładał, że duplikatów w KSeF nie będzie.
Dlaczego ?
Bo przesłanką wystawienia duplikatu, a właściwie faktury wystawionej ponownie jest zniszczenie lub zaginięcie faktury pierwotnej, a że zawiadowcą KSeF jest administracja skarbowa, to w KSeF nic zginąć, ani zniszczyć się nie może …
Nawet, gdybyśmy nie mieli ambicji dyskutować z tą śmiałą tezą, to przecież ustawa przewiduje sytuacje, kiedy faktura jest wystawiona w KSeF (czyli skutecznie do KSeF wysłana), ale jednocześnie jest udostępniana nabywcy w sposób z nim uzgodniony. Dotyczy to przede wszystkim fakturowania transakcji transgranicznych oraz fakturowania transakcji w czasie trwania „awarii” KSeF.
Więcej na temat specyfiki dokumentowania tych dwóch grup transakcji znajdziecie Państwo tutaj: KSeF – co uchwalił Sejm – cz. III.
Ta „udostępniona nabywcy w sposób z nim uzgodniony” faktura może zginąć. Może się również zniszczyć. Dlatego w projekcie uchwalonym przez Sejm duplikaty wracają do KSeF.
I pojawiają się w kontekście:
- transakcji transgranicznych oraz
- w przypadku awarii KSeF, o której informację Minister Finansów zamieszcza w BIP oraz za pośrednictwem oprogramowania interfejsowego,
- niedostępności KSeF i
- w przypadku gdy podatnik nie ma możliwości wystawienia faktury ustrukturyzowanej z innego powodu niż awaria KSeF.
Gdy w sytuacjach wskazanych powyżej udostępniona nabywcy, w sposób inny niż przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur, faktura ustrukturyzowana lub faktura, po przesłaniu jej do Krajowego Systemu e-Faktur, ulegnie zniszczeniu albo zaginie, podatnik na wniosek nabywcy udostępnia ponownie tę fakturę.
Faktura wystawiona ponownie w zakresie swojej treści jest powieleniem informacji, które były zawarte w fakturze, która uległa zniszczeniu lub zaginęła. Wyjątkiem jest data wystawienia, która powinna być wskazana wg daty ponownie wystawionej faktury.
Należy pamiętać o tym, że wystawiając ponownie fakturę podatnik powinien ponownie oznaczyć ją kodem umożliwiającym dostęp do tej faktury w KSeF.
Faktura wystawiona ponownie może (ale nie musi) być oznaczona jako DUPLIKAT.
Wskazanie na fakturze wystawionej ponownie takiej adnotacji wydaje się być celowe. W przypadku bowiem, kiedy o ponowne wystawienie faktury zwraca się nabywca (który np. zgubił fakturę pierwotną) u sprzedawcy funkcjonować będą dwie identyczne faktury różniące się jedynie datą wystawienia. Aby uniknąć ewentualnych wątpliwości co do prawidłowości posiadanej dokumentacji zasadne wydaje się być oznaczenie faktury wystawionej ponownie wyrazem DUPLIKAT. Oznaczenie takie w sposób bezpośredni wskazuje na okoliczności, w których faktura taka została wystawiona.
Duplikaty do faktur wystawionych w czasie trwania „awarii”
Ustawa uchwalona przez Sejm przewiduje pewną specyfikę w przypadku duplikatów wystawionych w czasie trwania awarii, o której informację Minister Finansów zamieszcza w BIP oraz za pośrednictwem oprogramowania interfejsowego. Otóż, jeżeli taka faktura ulegnie zniszczeniu albo zaginie, podatnik:
- na wniosek nabywcy udostępnia ponownie tę fakturę, jeżeli ponowne udostępnienie faktury następuje przed jej przesłaniem do Krajowego Systemu e-Faktur albo
- wystawia ponownie fakturę zgodnie z danymi zawartymi na fakturze będącej w posiadaniu nabywcy, przy czym faktura wystawiona ponownie może zawierać datę wystawienia i wyraz „DUPLIKAT”.
Jeżeli zastanawiacie się Państwo nad kompleksowym przeszkoleniem z zakresu podatku VAT – zapraszamy do skorzystania z oferty szkoleniowej Kancelarii ES-Doradztwo.
Podczas szkoleń kładziemy nacisk na ich praktyczny aspekt – stąd spotkania mają charakter warsztatowy. Prowadzimy je w formule on-line, stacjonarnej lub hybrydowej.
Program jest każdorazowo opracowywany pod potrzeby konkretnego klienta, a zatem macie Państwo wpływ na jego ostateczny kształt i to Wy decydujecie o tym, jakie zagadnienia zostaną omówione podczas spotkania.
Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani naszą ofertą szkoleniową, prosimy o wysłanie krótkiej wiadomości na maila: kontakt@es-doradztwo.pl z podaniem:
- wstępnie wybranego tematu szkolenia,
- ilości uczestników,
- oraz formuły w jakiej szkolenie ma zostać przeprowadzone (stacjonarne/on-line/hybrydowe).
Podanie tych danych pozwoli nam przygotować ofertę szkoleniową.