W połowie czerwca Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Tekst tej ustawy niemal w całości poświęcony jest obligatoryjnemu KSeF. Tekst ustawy ma zostać opublikowany w trzecim kwartale tego roku. Część przepisów ma wejść w życie już 1 września 2023 r. Część – 1 stycznia 2025 r. Natomiast większość przepisów wejdzie w życie z dniem 1 lipca 2024 r.
Czy w uchwalonej przez Sejm ustawie wprowadzono zmiany do projektu z dnia 22 lutego 2023 r. ?
Owszem. I właśnie te różnice będę omawiać w kolejnych artykułach.
Czas na kolejny (już trzeci) odcinek serii: KSeF – co uchwalił Sejm.
Dzisiaj omówię kwestię wystawiania faktur poza KSeF oraz ich oznaczania.
Oznaczenie faktur wystawionych poza KSeF
Transakcje transgranizne
Po wejściu w życie obligatoryjnego KSeF – co do zasady – wszystkie transakcje, w odniesieniu do których istnieje obowiązek wystawienia faktury (poza B2C) powinny być dokumentowane fakturą wystawioną w KSeF. Obowiązek stosowania KSEF dotyczy też sprzedaży transgranicznej (m.in. WDT, eksport towarów, eksport usług) i realizowanej poza Polską, ale wówczas faktura ustrukturyzowana jest udostępniana nabywcy w sposób z nim uzgodniony (poza KSeF).
W przypadkach gdy:
- miejscem świadczenia jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego lub
- nabywcą jest podmiot nieposiadający siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, lub
- nabywcą jest podmiot nieposiadający siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju, który posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, przy czym to stałe miejsce prowadzenia działalności nie uczestniczy w transakcji nabycia towaru lub usługi, dla których wystawiono fakturę.
faktura ustrukturyzowana jest udostępniana nabywcy w sposób z nim uzgodniony.
Co to oznacza w praktyce?
W praktyce podatnik dokumentując np. transakcję WDT powinien wystawić fakturę w KSeF (a zatem wysłać ją do KSeF) a następnie po np. skonwertowaniu na pdf wysłać taką fakturę mailem do swojego unijnego nabywcy. Ważna będzie sekwencja czynności: najpierw sporządzenie faktury i wysłanie jej do KSEF, a potem ewentualne skonwertowanie i udostępnienie nabywcy. Zachowanie tej kolejności pozwoli uniknąć ew. zarzutu wystawienia pustej faktury.
„Awaria” KSeF
Sposób postępowania w sytuacji, w której KSeF nie działa omówiłam w poprzednim artykule z tego cyklu (KSeF – co uchwalił Sejm – cz. II).
W tym momencie istotne znaczenie ma dla nas to, że faktury wystawiane:
- podczas awarii, o której informację Minister Finansów zamieszcza w BIP oraz za pośrednictwem oprogramowania interfejsowego,
- podczas niedostępności KSeF oraz
- w przypadku gdy podatnik nie ma możliwości wystawienia faktury ustrukturyzowanej z innego powodu niż awaria KSeF
również są udostępniane nabywcy w sposób z nim uzgodniony (poza KSeF).
Oznaczanie faktur wystawionych poza KSeF
W każdym z wskazanych powyżej przypadków (czyli zarówno przy dokumentowaniu transakcji transgranicznych jak i transakcji dokumentowanych podczas trwania „awarii” KSeF) podatnik ma również obowiązek oznaczenia takich faktur kodem umożliwiającym dostęp do tej faktury w Krajowym Systemie e-Faktur oraz umożliwiającym weryfikację danych zawartych na tej fakturze. Z zapowiedzi Ministerstwa Finansów wynika, że będzie to kod QR (przy czym kod ten będzie zróżnicowany w zależności od tego, czy będzie dotyczył faktur dokumentujących transakcje transgraniczne, czy też faktur wystawionych podczas „awarii”). Ministerstwo ma wydać szczegółowe wytyczne w tym zakresie. Obowiązek oznaczenia faktury kodem spoczywać będzie na podatniku (przed wysłaniem faktury do nabywcy podatnik będzie musiał nanieść na taką fakturę kod QR).
Wersja ustawy uchwalona przez Sejm przewiduje również, iż w przypadku gdy nabywca nie jest podatnikiem VAT czynnym, podatnik jest obowiązany zapewnić temu nabywcy dostęp do faktury ustrukturyzowanej, jeżeli nabywca nie zwolni podatnika z tego obowiązku, poprzez:
- podanie kodu oraz danych umożliwiających zidentyfikowanie tej faktury albo
- oznaczenie kodem umożliwiającym dostęp do tej faktury w Krajowym Systemie e-Faktur, w przypadku gdy faktura jest użyta poza tym systemem.
Jeżeli zastanawiacie się Państwo nad kompleksowym przeszkoleniem z zakresu podatku VAT – zapraszamy do skorzystania z oferty szkoleniowej Kancelarii ES-Doradztwo.
Podczas szkoleń kładziemy nacisk na ich praktyczny aspekt – stąd spotkania mają charakter warsztatowy. Prowadzimy je w formule on-line, stacjonarnej lub hybrydowej.
Program jest każdorazowo opracowywany pod potrzeby konkretnego klienta, a zatem macie Państwo wpływ na jego ostateczny kształt i to Wy decydujecie o tym, jakie zagadnienia zostaną omówione podczas spotkania.
Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani naszą ofertą szkoleniową, prosimy o wysłanie krótkiej wiadomości na maila: kontakt@es-doradztwo.pl z podaniem:
- wstępnie wybranego tematu szkolenia,
- ilości uczestników,
- oraz formuły w jakiej szkolenie ma zostać przeprowadzone (stacjonarne/on-line/hybrydowe).
Podanie tych danych pozwoli nam przygotować ofertę szkoleniową.