Co decyduje o uznaniu za paliwo silnikowe wyrobu energetycznego? Czy wykładnia pojęcia: paliwa silnikowe (w kontekście brzmienia art. 103 ust. 5a ustawy o podatku od towarów i usług) ma w ogóle znaczenie biorąc pod uwagę orzeczenie TSUE w sprawie C-855/19? Stanowisko w powyższych sprawach zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku wydanym w składzie 7 sędziów z dnia 28 marca 2022 r.[1].
paliwa silnikowe: faktyczne użycie, czy przeznaczenie.
Co decyduje o uznaniu wyrobu energetycznego za paliwo silnikowe: faktyczne użycie, czy też przeznaczenie?
Z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji w tej sprawie wystąpiła Spółka, która do produkcji kosmetyków zużywa wyroby akcyzowe, z których część nabywa w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT). Wśród nich są wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej. Przy czym Spółka nie wykorzystuje ich do celów napędowych, czy też opałowych. Są one natomiast używane (wykorzystywane) przez Spółkę w procesie produkcji kosmetyków i stanowią jeden z ich składników. W przekonaniu Spółki, biorąc pod uwagę faktyczne użycie, nabywane przez nie wyroby nie są paliwami silnikowymi.
Odmiennego zdania był niestety organ podatkowy. W opinii Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wskazane we wniosku towary stanowią wyroby energetyczne przystosowane do napędu silników spalinowych, gdyż spełniają określone w odrębnych przepisach wymagania jakościowe określone dla paliw, dla których w ustawie o podatku akcyzowym została określona stawka akcyzy. Są zatem paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.
Sprawa trafiła do WSA, który uchylił wydaną interpretacją indywidualną. Na dalszym etapie postępowania Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 28 marca 2022 r., uznając za prawidłowe stanowisko podatnika, oddalił skargę kasacyjną organów podatkowych.
Zdaniem Sądów nie można podzielić poglądu organu, zgodnie z którym o zaliczeniu przedmiotowych wyrobów do paliw silnikowych decyduje wyłącznie przystosowanie tych wyrobów do użycia do napędu silników spalinowych, a więc potencjalna możliwość takiego ich wykorzystania, bez względu na to, do czego zostały faktycznie przeznaczone.
„Przez przeznaczenie rozumie się praktyczny cel, do którego coś jest przeznaczone, zakwalifikowane, któremu dana rzecz służy. Przeznaczenia nie należy rozumieć jako hipotetycznej, czy też potencjalnej możliwości wykorzystania danego wyrobu, ale jako zamiar wykorzystania wyrobów do określonych celów (nie samą możliwość ich wykorzystania do tych celów”.
Wykładnia pojęcia: paliwa silnikowe w kontekście orzeczenie TSUE w sprawie C-855/19.
Wątpliwości Spółki dotyczyły tego, czy mając na uwadze faktyczne przeznaczenie nabywanych w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT) wyrobów akcyzowych powinna we wcześniejszym terminie rozliczyć podatek VAT z tytułu ich nabycia (do czego obliguje ją brzmienie przepisu art. 103 ust. 5 a ustawy o VAT).
Spółka zajęła stanowisko, zgodnie z którym wcześniejszy obowiązek zapłaty wynikający z art. 103 ust. 5a ustawy o VAT jej nie dotyczy, gdyż nabywane wyroby nie są paliwami silnikowymi.
NSA podzielił stanowisko oraz argumentację przytoczoną przez Spółkę, przy czym zwrócił uwagę na jeszcze jedną okoliczność. Zdaniem NSA wykładnia pojęcia „paliwa silnikowe”, których wewnątrzwspólnotowe nabycie, przy zaistnieniu pozostałych warunków, objęte zostało obowiązkiem ustanowionym w art. 103 ust. 5a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie ma istotnego znaczenia w świetle wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 9 września 2021 r. w sprawie C-855/19, który ocenił całą regulację zawartą w tym przepisie ustawy o podatku od towarów i usług jako naruszającą art. 69, 206 i 273 dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. W orzeczeniu tym Trybunał stwierdził, że nie można wymagać od nabywcy towarów w ramach WNT zapłaty podatku, zanim podatek ten nie stanie się wymagalny.
Zdaniem NSA polskie organy podatkowe nie mogą wymagać od podatników zapłaty podatku od towarów i usług w tzw. przyspieszonym terminie zgodnym z przepisami ustawy o VAT, jeśli termin i te przepisy zostały uznane przez TSUE za niezgodne z przepisami unijnymi.
[1] Wyrok 7 sędziów NSA z dnia 28 marca 2022 r., sygn. akt: I FSK 206/18.
Jeżeli zastanawiacie się Państwo nad kompleksowym przeszkoleniem z zakresu podatku VAT – zapraszamy do skorzystania z oferty szkoleniowej Kancelarii ES-Doradztwo.
Podczas szkoleń kładziemy nacisk na ich praktyczny aspekt – stąd spotkania mają charakter warsztatowy. Prowadzimy je w formule on-line, stacjonarnej lub hybrydowej.
Program jest każdorazowo opracowywany pod potrzeby konkretnego klienta, a zatem macie Państwo wpływ na jego ostateczny kształt i to Wy decydujecie o tym, jakie zagadnienia zostaną omówione podczas spotkania.
Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani naszą ofertą szkoleniową, prosimy o wysłanie krótkiej wiadomości na maila: kontakt@es-doradztwo.pl z podaniem:
- wstępnie wybranego tematu szkolenia,
- ilości uczestników,
- oraz formuły w jakiej szkolenie ma zostać przeprowadzone (stacjonarne/on-line/hybrydowe).
Podanie tych danych pozwoli nam przygotować ofertę szkoleniową.