Premia za obrót – jak rozliczyć

W praktyce życia gospodarczego wcale nierzadko pojawiają się sytuacje, kiedy jeden przedsiębiorca wypłaca drugiemu tzw. premię za obrót.

Jak taką premię należy potraktować i rozliczyć w ujęciu podatkowym?

Premia za obrót to swoista „nagroda za zrealizowany obrót” (drogi kontrahencie bardzo ładnie ode mnie kupowałeś, szczerze mówiąc ładniej niż zakładałem, w związku z czym z tego właśnie tytułu wypłacę ci premię).

Analizę zagadnienia, jak taką premię potraktować i rozliczyć w ujęciu podatkowym zaczniemy od tego jak NIE NALEŻY kwalifikować i rozliczać premii za obrót.

Premia za obrót nie jest:

  • zdarzeniem podatkowo neutralnym (poza zakresem podatku VAT) – taka sytuacja mogłabym mieć miejsce w przypadku ogólnej korekty rentowności (co do zasady występującej między podmiotami powiązanymi, gdzie jeden podmiot świadczy wyspecjalizowane usługi pozostałym podmiotom z grupy). Ogólna korekta rentowności dotyczy przyjętych wstępnie prognozowanych kosztów jakie dany podmiot będzie musiał ponieść w danym roku, a które to finalnie okazały się inne od faktycznie poniesionych. Co istotne ogólna korekta rentowności nie odnosi się do konkretnych towarów i usług i w efekcie pozostaje poza zakresem VAT.
  • zdarzeniem, które powinno zostać udokumentowane fakturą wystawioną przez podmiot, który otrzymuje premię. W sytuacji, kiedy nasz kontrahent nie realizuje dla nas żadnego świadczenia ubieranie rzeczywistości w płaszczyk (najczęściej) usługi niematerialnej nie znajduje uzasadnienia. W efekcie wystawiona faktura będzie potraktowana jako faktura pusta, z tytułu wystawienia której trzeba rozliczyć należny podatek VAT. Z drugiej jednak strony nabywca (podmiot wypłacający premię) nie będzie mógł z takiej faktury odliczyć podatku VAT, gdyż usługa jaką faktura ta dokumentuje w istocie nie była wykonana.
  • zdarzeniem, które mogłoby zostać rozliczone na zasadach potrącenia z tytułu wystąpienia wzajemnych świadczeń między stronami. Z przyczyn wskazanych powyżej jest to niedopuszczalne, gdyż nie mamy tutaj do czynienia z jakimikolwiek świadczeniami wzajemnymi.

Skoro wiemy już czym nie jest premia za obrót, warto zastanowić się, czym w takim razie jest.

Otóż, najczęściej premia taka jest bezpośrednio związana z uprzednio opodatkowaną dostawą lub świadczeniem usług i stanowi następcze obniżenie podstawy opodatkowania. W konsekwencji powinna być udokumentowana fakturą korygującą in minus.

Za słusznością powyższej kwalifikacji  przemawiają również wydane w tym zakresie interpretacje indywidualne (m.in. interpretacja z dnia 11 kwietnia 2022 r., znak 0114-KDIP1-1.4012.861.2021.2.MŻ, gdzie dochodziło do kwartalnego obliczania bonusu związanego z obrotem, który następnie był weryfikowany na koniec roku i korygowany poprzez faktury korygujące). Analogiczne podejście w zakresie rozliczenia tego typu różnic poprzez faktury korygujące widoczne jest również w innych interpretacjach – por. przykładowo interpretacje z dnia 27 kwietnia 2022 r., znak 0114-KDIP1-2.4012.481.2020.8.RD, czy też z dnia 12 lutego 2021 r., znak 0114-KDIP1-2.4012.481.2020.1.RD).

Warto mieć na uwadze możliwość udokumentowania takiej premii zbiorczą fakturą korygującą o której mowa w przepisie art. 106 j ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej ustawa o VAT) – oczywiście po spełnieniu wskazanych w przepisie warunków.

Zgodnie z jego brzmieniem – w przypadku gdy podatnik udziela opustu lub obniżki ceny, może wystawić fakturę korygującą dotyczącą dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, która:

  1. zawiera dodatkowo wskazanie okresu, do którego odnoszą się udzielany opust lub udzielana obniżka;
  2. może nie zawierać nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą – w przypadku gdy korekta dotyczy wszystkich dostaw towarów i świadczonych usług.

Dokonana korekta in minus podstawy opodatkowania powinna zostać ujęta „na bieżąco”. Czy powinna być jakoś szczególnie udokumentowana ?

Mimo brzmienia art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, odnoszącego się do obowiązku posiadania dokumentacji dowodzącej uzgodnienia warunków korekty, nie istnieją ustawowe regulacje co do szczególnej (wymaganej przepisami) formy takiej dokumentacji. Praktyka organów skarbowych w tym zakresie pozwala uznać, iż wystarczającym dla skutecznego dokonania korekty jest zrealizowanie jej w oparciu o umowy wiążące strony oraz przesłaną korespondencję z kalkulacją kwoty podlegającej zwrotowi. Na tej podstawie stwierdzić należy, iż stronom przysługuje spora dowolność w zakresie dokumentowania uzgodnionych warunków korekty.

Oprócz omówionych skutków w podatku VAT, wypłata takiej premii wywołuje również konsekwencje na gruncie podatku CIT – przy czym można je ująć w kilku słowach. Jeżeli omawiana sytuacja nie jest następstwem błędu, czy też oczywistej omyłki (a nie jest) korekta przychodu powinna nastąpić na bieżąco tj. na moment wystawienia faktury.

Jeżeli zastanawiacie się Państwo nad kompleksowym przeszkoleniem z zakresu podatku VAT – zapraszamy do skorzystania z oferty szkoleniowej Kancelarii ES-Doradztwo.

Podczas szkoleń kładziemy nacisk na ich praktyczny aspekt – stąd spotkania mają charakter warsztatowy. Prowadzimy je w formule on-line, stacjonarnej lub hybrydowej.

Program jest każdorazowo opracowywany pod potrzeby konkretnego klienta, a zatem macie Państwo wpływ na jego ostateczny kształt i to Wy decydujecie o tym, jakie zagadnienia zostaną omówione podczas spotkania.

Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani naszą ofertą szkoleniową, prosimy o wysłanie krótkiej wiadomości na maila: kontakt@es-doradztwo.pl z podaniem:

  • wstępnie wybranego tematu szkolenia,
  • ilości uczestników,
  • oraz formuły w jakiej szkolenie ma zostać przeprowadzone (stacjonarne/on-line/hybrydowe).

Podanie tych danych pozwoli nam przygotować ofertę szkoleniową.

 

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top