Naczelny Sąd Administracyjny wydał ciekawy wyrok w sprawie promocji cash back. Sąd odmówił Spółce (oficjalny przedstawiciel firmy Samsung w Polsce) prawa do obniżenia podatku należnego z tytułu udzielenia rabatów pośrednich (promocja cash back) przy sprzedaży telefonów.
Orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej: NSA) odbiega od ugruntowanej linii orzeczniczej. Powodem takiego, a nie innego rozstrzygnięcia jest jednak specyficzny stan faktyczny.
Stan faktyczny
Spółka – oficjalny przedstawiciel firmy Samsung w Polsce – jest zarejestrowana w Polsce jako czynny podatnik podatku od towarów i usług i prowadzi na terytorium Polski działalność polegającą m.in. na sprzedaży telefonów komórkowych.
Sprzedaż telefonów przez spółkę na terytorium kraju podlega opodatkowaniu VAT na zasadach odwrotnego obciążenia. Klientami spółki są sieci handlowe, dystrybutorzy oraz operatorzy sieci komórkowych. I to te podmioty – z uwagi na zastosowany mechanizm odwrotnego obciążenia – rozliczają podatek VAT należny (który jest jednocześnie podatkiem naliczonym) z tytułu realizowanych zakupów.
Co istotne – Spółka nie dokonuje sprzedaży telefonów bezpośrednio na rzecz końcowych użytkowników – osób fizycznych lub przedsiębiorców zakupujących telefony do użytkowania.
Promocje cash back
Chcąc zachęcić podmioty do realizowania jak największych zakupów Spółka oganizuje różnego rodzaju akcje promocyjne i marketingowe.
Wśród nich promocje określane jako cashback, które polegają na przekazaniu (wypłaceniu) użytkownikowi końcowemu określonej kwoty pieniędzy pod warunkiem zakupu określonego rodzaju telefonu. Użytkownik końcowy dokonuje zakupu od sprzedawcy (nie od Spółki). Wysokość kwoty wypłacanej w ramach promocji cash back uzależniona jest od rodzaju (modelu) telefonu.
Rabaty pośrednie – obniżenie podatku należnego
Czy rabat pośredni udzielany w ramach promocji cash back daje prawo do obniżenia podatku należnego?
Innymi słowy, czy w przedstawionej sytuacji Spółka będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku VAT z tytułu całości realizowanych transakcji o kwotę równą podatkowi VAT zapłaconemu przez użytkownika końcowego, będącego konsumentem lub będącego przedsiębiorcą przy zakupie telefonu od sprzedawcy, jaka odpowiada proporcjonalnie części ceny brutto zwróconej konsumentowi bezpośrednio przez spółkę?
W ocenie spółki, dla skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego nie ma znaczenia, czy spółka z tytułu sprzedaży telefonów, go odprowadziła, czy też nie.
Organy podatkowe jak i sądy są jednak odmiennego zdania.
W orzeczeniu z dnia 4 listopada 2022 r. NSA stwierdził, że poza wszelka wątpliwością jest, iż gdyby Spółka płaciła podatek należny w związku z udzielaniem rabatów pośrednich stosowanych w ramach promocji cash back wówczas przysługiwałoby jej prawo do stosownego pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wobec udzielonych rabatów [1].
Jednak przedstawiony stan faktyczny nie mieści się w takim standardzie.
Ze względu na zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia Spółka nie płaciła podatku należnego z tytułu realizowanej sprzedaży. Podatek ten był rozliczany przez jej nabywców.
Brak jest więc podstaw, aby spółka mogła obniżać podatek należny z tytułu udzielenia rabatów pośrednich przy sprzedaży telefonów, skoro z tytułu ich sprzedaży nie odprowadziła tego podatku.
Odnosząc się do argumentów podniesionych przez Spółkę, Sąd wskazał ponadto, iż Spółka nie płaci w przedstawionym stanie faktycznym podatku należnego wobec powyższego nie ma argumentów, żeby uznać, że zostały wobec niej naruszone zasady neutralności czy proporcjonalności. Sąd podkreślił również, że zasadniczą kwestią w analizowanej spawie jest to, że argumentacja nie była prezentowana w skardze kasacyjnej z punktu widzenia skarżącego. Zamiast tego Spółka formułowała zasady ogólne dotyczące podatku od towarów i usług. Natomiast w odniesieniu do spółki zasady te nie miały zastosowania i nie zostały naruszone.
[1] Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 4 listopada 2022 r. , sygn, akt III SA/Wa 3747/17.
Jeżeli zastanawiacie się Państwo nad kompleksowym przeszkoleniem z zakresu podatku VAT – zapraszamy do skorzystania z oferty szkoleniowej Kancelarii ES-Doradztwo.
Podczas szkoleń kładziemy nacisk na ich praktyczny aspekt – stąd spotkania mają charakter warsztatowy. Prowadzimy je w formule on-line, stacjonarnej lub hybrydowej.
Program jest każdorazowo opracowywany pod potrzeby konkretnego klienta, a zatem macie Państwo wpływ na jego ostateczny kształt i to Wy decydujecie o tym, jakie zagadnienia zostaną omówione podczas spotkania.
Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani naszą ofertą szkoleniową, prosimy o wysłanie krótkiej wiadomości na maila: kontakt@es-doradztwo.pl z podaniem:
- wstępnie wybranego tematu szkolenia,
- ilości uczestników,
- oraz formuły w jakiej szkolenie ma zostać przeprowadzone (stacjonarne/on-line/hybrydowe).
Podanie tych danych pozwoli nam przygotować ofertę szkoleniową.