przywrócenie terminu es doradztwo

Przywrócenie terminu

Sytuacje awaryjne zdarzają się niestety. Czy możemy domagać się przywrócenia terminu? Tak. Czy będzie to skuteczne? To zależy od kilku czynników, z których kluczowym jest brak winy podatnika.

Przywrócenie terminu – tylko sytuacje wyjątkowe

Przepis art. 162 par. 1 Ordynacji Podatkowej przewiduje, iż w razie uchybienia terminu należy przywrócić termin na wniosek zainteresowanego, jeżeli uprawdopodobni, że uchybienie nastąpiło bez jego winy.

W jednym z ostatnich orzeczeń NSA stwierdził, iż instytucja przywrócenia terminu została zastrzeżona dla sytuacji wyjątkowych, w których przekroczenie terminu do dokonania określonej czynności było następstwem nadzwyczajnych, nietypowych i niemożliwych do przewidzenia zdarzeń, zaś stronie nie można przypisać chociażby lekkiego niedbalstwa czy braku dbałości o swoje interesy [1].

Uniknięcie negatywnych konsekwencji przekroczenia terminu jest zatem możliwe w razie pojawienia się przeszkód, których nawet przy użyciu największego w danych warunkach wysiłku nie dało się usunąć.

O jakich zdarzeniach mówimy? W orzecznictwie jako przykłady powoływane są takie zdarzenia jak: klęski żywiołowe, problemy komunikacyjne, czy też nagła choroba nie pozwalając na wyręczenie się inną osobą.

Brak należytej staranności

W analizowanym stanie faktycznym Podatnik wskazywał, że doręczenie decyzji nastąpiło na niewłaściwy adres, w konsekwencji o jej wydaniu dowiedział się dopiero w trakcie toczącego się postępowania egzekucyjnego. Podatnik argumentował, że zmienił adres zamieszkania.

Zmiana adresu spowodowana była złym stanem zdrowia podatnika. W przekonaniu podatnika podjęte przez niego działania (właściwy aktualny adres do korespondencji wskazał w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz w piśmie procesowym, stanowiącym zastrzeżenia do protokołu kontroli) wskazują na brak jego winy w uchybieniu terminowi do zaskarżenia rozstrzygnięcia podatkowego.

Z prezentowanym stanowiskiem podatnika nie zgodził się NSA. W przekonaniu Sądu o braku winy w opóźnieniu nie mógł świadczyć fakt wskazania adresu do doręczeń w CEIDG oraz w zastrzeżeniach do protokołu kontroli, w sytuacji, gdy podatnik nie poinformował o tym fakcie w oficjalnych pismach kierowanych do organu.

Zdaniem Sądu podatnik nie dochował tutaj należytej staranności, którą należy oceniać przez pryzmat przepisu art. 146 par.1 Ordynacji Podatkowej.

W toku postępowania strona oraz jej przedstawiciel lub pełnomocnik
mają obowiązek zawiadomić organ podatkowy o zmianie adresu,
pod którym dokonuje się doręczeń.

Powołany przepis wskazuje na obowiązek zawiadomienia organu podatkowego o zmianie adresu, pod którym dokonuje się doręczeń. Niedopełnienie tego obowiązku rodzi konsekwencje w postaci uznania za skuteczne doręczeń dokonywanych pod dotychczasowym adresem z upływem 14-dniowego terminu przechowania korespondencji w placówce pocztowej (art. 146 par. 2 Ordynacji Podatkowej).

Jak zauważyły Sądy:  samo przeświadczenie strony, że organ będzie kierował przesyłki na adres do korespondencji, a nie na będący w jego posiadaniu adres zamieszkania, nie mogło usprawiedliwiać przekroczenia terminu do wniesienia odwołania. Podatnik nie może skutecznie powoływać się na brak wiedzy o toczącym się wobec niego postępowaniu, jeżeli skutecznie nie zawiadomi organów podatkowych o wszelkich zmianach w adresie zamieszkania lub adresie do korespondencji. Bez wpływu na ocenę kwestii zawinienia pozostawała również okoliczność hospitalizacji skarżącego.

Ponadto, według NSA, zasadnicza część argumentacji skarżącego zmierzała do zakwestionowania prawidłowości doręczenia decyzji podatkowej. Tymczasem zarówno w doktrynie, jak i judykaturze wielokrotnie wyrażano pogląd, że wątpliwości co do okoliczności doręczenia decyzji powinny stanowić przedmiot postępowania dotyczącego stwierdzenia uchybienia terminowi do wniesienia odwołania. Nieprawidłowości w zakresie doręczenia korespondencji nie mogą zaś uzasadniać przywrócenia terminu, co próbował osiągnąć podatnik w analizowanej sprawie.


[1] Orzeczenie NSA z dnia 25 maja 2022 r., sygn. akt: IFSK  2126/18.

Jeżeli zastanawiacie się Państwo nad kompleksowym przeszkoleniem z zakresu podatku VAT – zapraszamy do skorzystania z oferty szkoleniowej Kancelarii ES-Doradztwo.

Podczas szkoleń kładziemy nacisk na ich praktyczny aspekt – stąd spotkania mają charakter warsztatowy. Prowadzimy je w formule on-line, stacjonarnej lub hybrydowej.

Program jest każdorazowo opracowywany pod potrzeby konkretnego klienta, a zatem macie Państwo wpływ na jego ostateczny kształt i to Wy decydujecie o tym, jakie zagadnienia zostaną omówione podczas spotkania.

Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani naszą ofertą szkoleniową, prosimy o wysłanie krótkiej wiadomości na maila: kontakt@es-doradztwo.pl z podaniem:

  • wstępnie wybranego tematu szkolenia,
  • ilości uczestników,
  • oraz formuły w jakiej szkolenie ma zostać przeprowadzone (stacjonarne/on-line/hybrydowe).

Podanie tych danych pozwoli nam przygotować ofertę szkoleniową.

 

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top