Sprzedaż premiowa

Programy lojalnościowe (sprzedaż premiowa) są uruchamiane celem zwiększenia sprzedaży produktów oraz pozyskania nowych klientów.

Czy nagrody przyznawane uczestnikom takiego programu mogą korzystać ze zwolnienia  z opodatkowania podatkiem PIT i na jakich warunkach ?

Na potrzeby tego artykułu załóżmy, że spółka wdrożyła program lojalnościowy skierowany do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w ramach którego nagradzane są osoby polecające produkty innym osobom. Uczestnik programu otrzymuje punkty za każdy zakup produktów dokonany przez inną osobę, która przy zamówieniu powoła się na to, że produkty zostały jej polecone przez tego uczestnika. Punkty rozliczane są miesięcznie. Punkty zgromadzone w danym miesiącu są wymieniane na nagrodę.

Czy nagrody przyznawane uczestnikom takiego programu za polecenie produktów stanowią nagrody związane ze sprzedażą premiową i spółka jako płatnik podatku ma prawo zastosować do nich zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Sprzedaż premiowa – definicja

Ustawa PIT nie definiuje pojęcia „sprzedaż premiowa”, jednakże na gruncie wydawanych do tej pory interpretacji można wskazać, jakie cechy powinna posiadać akcja promocyjna, aby mogła zostać uznana za sprzedaż premiową. Przede wszystkim w ramach takiej akcji musi dojść do sprzedaży towaru lub usługi, a ponadto do przekazania premii za dokonanie zakupu. Premiowany jest każdy zakup spełniający określone przez sprzedającego warunki. W rezultacie cechami charakterystycznymi sprzedaży premiowej będą:

  • powiązanie nagrody z faktem zakupu promocyjnego towaru lub usługi, zakupu za określoną kwotę czy też zebrania określonej ilości punktów,
  • gwarancja otrzymania premii po spełnieniu ustalonych warunków.

Sprzedaż premiowa – nagrody

Wartość nagród przyznawanych uczestnikom akcji promocyjnych co do zasady stanowi dla tych osób przychód z pozostałych źródeł. Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT, od przychodów z tytułu m.in. nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego pobiera się zryczałtowany podatek w wysokości 10% nagrody. Płatnikiem tego podatku jest podmiot dokonujący świadczenia z tytułu nagrody.

Jednocześnie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT wprowadza zwolnienie dla nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług, jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza kwoty 2.000 zł. Zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Jednorazowa wartość nagrody

Zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT jest uzależnione od jednorazowej wartości nagrody. Przez jednorazową wartość nagrody należy rozumieć wartość każdej odrębnie wydanej nagrody przysługującej za spełnienie ustalonych kryteriów. Bez znaczenia jest w tym przypadku ilość nagród wydanych danej osobie w czasie trwania akcji promocyjnej, czy też częstotliwość przyznawania tych nagród. Istotne jest wyłącznie to, by organizator akcji promocyjnej określił, jakie zdarzenie warunkuje przyznanie nagrody i zdarzenie to faktycznie miało miejsce.

W omawianym przykładzie założeniem jest miesięczne rozliczanie punktów przyznawanych uczestnikom. Punkty zgromadzone w danym miesiącu są wymieniane na nagrodę. Oznacza to, że zdarzeniem uprawniającym do uzyskania nagrody jest dokonanie zakupu produktów (z polecenia uczestnika programu) w danym miesiącu i przyznane w tym miesiącu z tytułu takich zakupów punkty. Wobec tego nagrody przyznawane za poszczególne miesiące są odrębnymi nagrodami i każdą z nich odrębnie należy oceniać pod kątem możliwości zastosowania zwolnienia z podatku.

W świetle powyższego, jeśli nagroda przyznana danej osobie za punkty zgromadzone w danym miesiącu nie przekracza 2.000 zł, to nagroda ta podlega zwolnieniu z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT.

Nagroda związana ze sprzedażą premiową

Analizując kwestie opodatkowania nagród związanych ze sprzedażą premiową należy zauważyć, że zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT jest zwolnieniem przedmiotowym, a nie podmiotowym. Użyte przez ustawodawcę określenie „nagrody związane ze sprzedażą premiową” powinno być rozumiane w ten sposób, że chodzi o nagrody przyznawane z tytułu promocyjnej sprzedaży towaru lub usługi, a nie wyłącznie o nagrody przyznawane osobom, które takiego zakupu dokonały. Przesłanką zastosowania przedmiotowego zwolnienia jest więc związek pomiędzy nagrodą a dokonaną przez organizatora akcji sprzedażą. W konsekwencji każda osoba (także inna niż nabywca towaru czy usługi), która otrzymała od sprzedawcy towaru czy usługi, w związku z zawarciem przez tego sprzedawcę umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu, nagrodę jest uprawniona do skorzystania z tego zwolnienia. Dla zastosowania zwolnienia istotne jest więc to, czy można wskazać związek między nagrodą a sprzedażą dokonaną przed podmiot taką nagrodę przyznający.

W analizowanym przykładzie, w przypadku, gdy jednorazowa wartość nagrody otrzymanej przez danego uczestnika programu za polecenie produktów nie przekracza 2.000 zł, nagroda ta jest zwolniona z podatku i spółka jako płatnik nie jest zobowiązana do pobrania 10-procentowego zryczałtowanego podatku od takiej nagrody. Obowiązek poboru podatku powstanie tylko wtedy, gdy jednorazowa wartość nagrody przyznanej uczestnikowi programu przekroczy 2.000 zł.

Analogiczne podejście zostało zaprezentowane w następujących indywidualnych interpretacjach wydanych w podobnych stanach faktycznych:

  1. z 17 lutego 2023 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.942.2022.1.SJ,
  2. z 23 stycznia 2023 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4011.868.2022.1.TR (dotycząca akcji promocyjnej, w której nagradzani byli zarówno bezpośredni nabywcy produktów wnioskodawcy, jak i osoby odpowiedzialne za zakupy u kontrahenta wnioskodawcy, a więc osoby niebędące stroną umowy sprzedaży),
  3. z 27 grudnia 2022 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.734.2022.1.JŚ (dotycząca akcji promocyjnej, której uczestnikami były osoby mające kontakt z potencjalnymi klientami firmy deweloperskiej, np. doradcy kredytowi, czyli osoby niebędące stroną umowy sprzedaży).

Jeżeli zastanawiacie się Państwo nad kompleksowym przeszkoleniem z zakresu podatku VAT – zapraszamy do skorzystania z oferty szkoleniowej Kancelarii ES-Doradztwo.

Podczas szkoleń kładziemy nacisk na ich praktyczny aspekt – stąd spotkania mają charakter warsztatowy. Prowadzimy je w formule on-line, stacjonarnej lub hybrydowej.

Program jest każdorazowo opracowywany pod potrzeby konkretnego klienta, a zatem macie Państwo wpływ na jego ostateczny kształt i to Wy decydujecie o tym, jakie zagadnienia zostaną omówione podczas spotkania.

Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani naszą ofertą szkoleniową, prosimy o wysłanie krótkiej wiadomości na maila: kontakt@es-doradztwo.pl z podaniem:

  • wstępnie wybranego tematu szkolenia,
  • ilości uczestników,
  • oraz formuły w jakiej szkolenie ma zostać przeprowadzone (stacjonarne/on-line/hybrydowe).

Podanie tych danych pozwoli nam przygotować ofertę szkoleniową.

 

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top