Jak zakwalifikować świadczenie nabywane od agencji reklamowej – jako nieodpłatne przekazanie? A może nieodpłatne świadczenie? Czy z faktury wystawionej przez agencję można odliczyć podatek VAT? Jeśli macie Państwo wątpliwości – zapraszamy do lektury przygotowanego artykułu.
Akcja promocyjna: nieodpłatne przekazanie towaru, czy świadczenie usług?
Kluczowe znaczenie dla odpowiedzi na postawione pytanie jest rozstrzygnięcie, czy w konkretnym stanie faktycznym Podatnik kupuje od agencji reklamowej kompleksową usługę marketingową (której elementem jest przekazanie upominków), czy też nabywa de facto towary, które następnie przekazuje jako upominki.
W pierwszym przypadku (kiedy Podatnik kupuje kompleksową usługę, a upominki stanowią tylko jej element) nie dochodzi do nieodpłatnego przekazania towarów przez Podatnika. Towary w ramach organizowanej akcji nabywa Agencja i to Agencja w ramach świadczonej usługi przekazuje je.
W drugim przypadku jeśli Podatnik nabywa od Agencji nie kompleksową usługę, a wyłącznie towary (upominki), które przekazuje następnie nieodpłatnie w ramach np. działań, które mają budować pozytywny wizerunek firmy, dochodzi do nieodpłatnego przekazania towarów przez Podatnika.
Nieodpłatne przekazanie towarów
Przez odpłatną (opodatkowaną) dostawę towarów rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne darowizny:
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT).
Nieodpłatne przekazanie towarów podmiotom innym niż pracownicy
Jeżeli towary przekazywane będą podmiotom innym niż pracownicy firmy (celem budowania dobrych relacji oraz budowania pozytywnego wizerunku firmy), dojdzie do przekazania towarów na cele związane z prowadzoną działalnością. Przekazanie towarów na cele związane z prowadzoną działalnością będzie opodatkowane podatkiem VAT na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.
Zaznaczyć należy, iż nieodpłatne przekazanie nie jest opodatkowane, jeśli przedmiotem tego przekazania będzie prezent o małej wartości lub próbkę (a przekazanie to następuje na cele związane z prowadzoną działalnością).
Stwierdzić należy, iż towary przekazywane jako upominki nie stanowią próbki (pomijamy więc poświęconą im (próbkom) regulację ustawy.
Prezenty małej wartości
Jeśli zaś chodzi o prezenty małej wartości, to:
Przez prezenty o małej wartości, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
- o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (bez podatku), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
- których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł. (art. 7 ust. 3 oraz ust. 4 ustawy o VAT).
Uwzględniając realia (większość podatników nie prowadzi ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób, którym przekazano upominki) – wykluczyć należy zastosowanie wyłączenia z opodatkowana na podstawie art. 7 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT.
Prezent w tzw. „opakowaniu zbiorczym”
Jednocześnie należy zwrócić uwagę na zapis art. 7 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT. Przewidziany w nim limit 20 zł. dotyczy każdego z towarów jaki wchodzi w skład danego prezentu/upominku (nie chodzi tu więc o wartość całego upominku). Jeżeli wartość każdego z towarów wchodzących w skład wręczanego upominku nie przekracza 20 zł. przekazanie takiego upominku nie będzie opodatkowane (nawet jeśli wartość całego upominku przekracza 100 zł).
Nieodpłatne przekazanie towarów pracownikom
Jeśli w konkretnym stanie faktycznym dochodzi do nieodpłatnego przekazania towarów pracownikom – to nadal istnieją argumenty aby potraktować je jako przekazanie na cele związane z prowadzoną działalnością (motywowanie pracowników, atmosfera w pracy, budowanie wizerunku pracodawcy, jako podmiotu, który dba o swoich pracowników).
Niemniej jednak nie można wykluczyć, że organy podatkowe będą w tym zakresie prezentować odmienne podejście i nieodpłatne przekazanie towarów pracownikom uznają za czynność niezwiązaną z prowadzoną działalnością (przekazanie na cele osobiste).
Takie przekazanie (na cele osobiste pracowników) nie będzie opodatkowane, ponieważ przy nabyciu towarów nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku.
Odliczenie podatku:
Kwalifikując zakup jako:
- zakup usługi marketingowej,
- zakup towarów (następnie przekazywanych podmiotom innym niż pracownicy),
- zakup towarów przekazywanych pracownikom, jeśli przekazanie zostanie zakwalifikowane jako czynność na cele związane z prowadzoną działalnością,
Podatnik ma prawo do odliczenia podatku.
Jeśli przekazanie prezentów pracownikom zostanie potraktowane jako przekazanie na cele inne niż związane z prowadzoną działalnością – Podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku z faktury zakupowej.
Upominki, w skład których wchodzi alkohol
Nierzadko ma miejsce sytuacja, w której w skład upominków wchodzi alkohol.
O ile przekazanie alkoholu kontrahentom/klientom traktowane jest zwyczajowo jako prezent, który nie pozbawia Podatnika prawa do odliczenia podatku (choć i tutaj zdarzają się odmienne interpretacje), o tyle, jeśli alkohol wchodzi w skład prezentów przekazywanych pracownikom – odliczenie podatku w tej części jest bez wyjątku kwestionowane przez organy podatkowe (będzie to miało dla Podatnika znaczenie tylko w sytuacji, w której zdecyduje się opodatkować przekazanie prezentów pracownikom; wówczas Podatnik powinien odliczyć podatek z faktury zakupowej – wyłączając alkohol i opodatkować przekazanie również z wyłączeniem alkoholu).
Jak zawsze przy usługach reklamowych, również w tym przypadku, wskazać należy, że w przypadku nabywanych usług niematerialnych (do których należą usługi reklamowe) niezwykle istotne jest ich właściwe dokumentowanie. Poza umową oraz fakturą celowe jest gromadzenie całej dokumentacji, która wskazywałaby na fakt wykonania usługi.
Jeżeli zastanawiacie się Państwo nad kompleksowym przeszkoleniem z zakresu podatku VAT – zapraszamy do skorzystania z oferty szkoleniowej Kancelarii ES-Doradztwo.
Podczas szkoleń kładziemy nacisk na ich praktyczny aspekt – stąd spotkania mają charakter warsztatowy. Prowadzimy je w formule on-line, stacjonarnej lub hybrydowej.
Program jest każdorazowo opracowywany pod potrzeby konkretnego klienta, a zatem macie Państwo wpływ na jego ostateczny kształt i to Wy decydujecie o tym, jakie zagadnienia zostaną omówione podczas spotkania.
Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani naszą ofertą szkoleniową, prosimy o wysłanie krótkiej wiadomości na maila: kontakt@es-doradztwo.pl z podaniem:
- wstępnie wybranego tematu szkolenia,
- ilości uczestników,
- oraz formuły w jakiej szkolenie ma zostać przeprowadzone (stacjonarne/on-line/hybrydowe).
Podanie tych danych pozwoli nam przygotować ofertę szkoleniową.