Na potrzeby niniejszego artykułu skupimy się na usługach międzynarodowego transportu towarów. Usługi te, po spełnieniu warunków wskazanych w artykule mogą skorzystać z opodatkowania stawką podatku VAT w wysokości 0%. Czy z tej preferencji może skorzystać również podwykonawca? Odpowiedź znajdziecie Państwo w przygotowanych artykule.
Usługi międzynarodowego transportu towarów – kiedy mamy z nimi do czynienia?
Ustawa o VAT definiuje usługi międzynarodowego transportu towarów jako:
- przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
- z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
- z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
- z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
- z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (art. 83 ust.3 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług – dalej ustawa o VAT).
Ustawodawca za usługi międzynarodowego transportu towarów uznaje również usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z tymi usługami (art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT).
Usługi międzynarodowego transportu towarów – miejsce świadczenia
Zanim zaczniemy się zastanawiać jaką stawką opodatkować świadczone usługi transportu międzynarodowego towarów powinniśmy określić ich miejsce świadczenia. Co do zasady, jeśli świadczymy usługi międzynarodowego transportu towarów, a ich usługobiorcą jest przedsiębiorca – miejsce świadczenia takich usług znajduje się w kraju siedziby usługobiorcy (art. 28 b ustawy o VAT).
Stan faktyczny
Załóżmy, że polska firma świadczy dla podatnika posiadającego siedzibę na terytorium RP usługę międzynarodowego transportu towarów (towary importowane). Usługa świadczona jest z terytorium państwa trzeciego (poza UE) na terytorium Polski.
Przedstawiony stan faktyczny spełnia dwa przedstawione powyżej warunki:
- świadczona usługa jest międzynarodową usługą transportu towarów oraz
- jej miejsce świadczenia znajduje się w Polsce.
Zaznaczyć przy tym należy, iż usługodawca jest podwykonawcą dla firmy spedycyjnej (nie świadczy tej usługi bezpośrednio na rzecz importera towarów).
Usługi międzynarodowego transportu towarów – stawka podatku VAT
Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT dla usług międzynarodowego transportu zastosowanie znajduje stawka podatku VAT w wysokości 0%. Ustawodawca uzależnia jednak możliwość zastosowania tej stawki od właściwego udokumentowania świadczonych usług.
I tak – zgodnie z przepisem art. 83 ust.5 – dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:
- towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
- towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;
- towarów przez eksportera – dowód wywozu towarów.
Przewoźnik w analizowanym stanie faktycznym zgromadził wszystkie dokumenty wskazane w pkt 1. Dysponuje również dokumentem potwierdzonym przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów (pkt 2).
W odpowiednich polach przesłanych dokumentów SAD:
- wskazana jest wartość świadczonej przez niego usługi transportu; w tym z rozbiciem na odcinki do miejsca wprowadzenia przywożonych towarów na obszar celny UE oraz od tego miejsca do miejsca docelowego w UE (pole 44 oraz 47),
- podany jest nr rejestracyjny środka transportu – samochód oraz naczepa, które były przez podwykonawcę wykorzystane do świadczenia usługi (pole 18).
Tym samy uznać należy, iż przewoźnik (podwykonawca) spełnia sformułowane w ustawie warunki dla zastosowania do świadczonych usług transportu międzynarodowego stawki podatku VAT w wysokości 0%. Z dokumentu SAD, którym dysponuje jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości świadczonej przez niego usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.
Usługi międzynarodowego transportu towarów – w czym tkwi problem?
Zaznaczyć należy, iż w sytuacji, gdy usługa transportu importowanych towarów świadczona jest przez podwykonawcę w dokumentach SAD w pozycji 1DK7 podany jest nr faktury firmy spedycyjnej, a nie nr faktury jaką (działając jako podwykonawca) podatnik wystawia na firmę spedycyjną.
Organy w takiej sytuacji odmawiają podatnikom prawa do zastosowania stawki 0% VAT do wyświadczonej usługi transportu międzynarodowego. Ujmując rzecz w uproszczeniu – organy stoją na stanowisku, iż prawo do zastosowania stawki 0% podatku VAT ma tylko ten podatnik, którego faktura za transport została wskazana w polu 44 dokumentu SAD w pozycji 1DK7.
Przy czym większość tych interpretacji wynika z nieprawidłowej interpretacji stanu faktycznego. Wnioskodawcy na etapie formułowania zapytania we wniosku o wydanie indywidualnej wskazują bardzo często, iż ich faktury nie ujęto w dokumencie SAD, toteż świadczonej przez nich usługi transportu nie włączono do podstawy opodatkowania importu towarów).
Tymczasem z żadnego z analizowanych przepisów ustawy nie wynika, aby warunkiem zastosowania stawki 0% podatku VAT dla usług międzynarodowego transportu towarów importowanych było ujęcie w dokumencie SAD nr faktury podwykonawcy (firmy, która faktycznie świadczy usługę transportu).
Podsumowując – stosując reguły wykładni językowej przepisu art. 83 ust. 5 pkt 1 oraz 2 ustawy o VAT podwykonawca, który dysponuje wskazanymi tam dokumentami, w tym w szczególności dokumentem SAD:
- w którym wskazana jest wartość świadczonej przez niego usługi transportu (pole 44 oraz 47),
- podany jest nr rejestracyjny środka transportu, który był przez podwykonawcę wykorzystany do świadczenia usługi (pole 18),
spełnia wszystkie warunki dla zastosowania do świadczonych usług transportu międzynarodowego stawki podatku VAT 0%.
Jeżeli zastanawiacie się Państwo nad kompleksowym przeszkoleniem z zakresu podatku VAT – zapraszamy do skorzystania z oferty szkoleniowej Kancelarii ES-Doradztwo.
Podczas szkoleń kładziemy nacisk na ich praktyczny aspekt – stąd spotkania mają charakter warsztatowy. Prowadzimy je w formule on-line, stacjonarnej lub hybrydowej.
Program jest każdorazowo opracowywany pod potrzeby konkretnego klienta, a zatem macie Państwo wpływ na jego ostateczny kształt i to Wy decydujecie o tym, jakie zagadnienia zostaną omówione podczas spotkania.
Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani naszą ofertą szkoleniową, prosimy o wysłanie krótkiej wiadomości na maila: kontakt@es-doradztwo.pl z podaniem:
- wstępnie wybranego tematu szkolenia,
- ilości uczestników,
- oraz formuły w jakiej szkolenie ma zostać przeprowadzone (stacjonarne/on-line/hybrydowe).
Podanie tych danych pozwoli nam przygotować ofertę szkoleniową.