ubezpieczenie na życie członka zarządu es doradztwo

Ubezpieczenie na życie członka zarządu – jest kosztem podatkowym.

Rewolucyjna zmiana w podejściu organów podatkowych do zagadnienia kwalifikowania jako kosztu podatkowego spółki wydatków poniesionych na ubezpieczenie na życie członka zarządu. W najnowszych interpretacjach organy uznają takie wydatki za koszt, stawiając jednak pewne warunki.

W ostatnim czasie obserwujemy diametralną zmianę w podejściu organów podatkowych do dopuszczalności uznania za koszt podatkowy wydatków na ubezpieczenie. Ta pozytywna dla podatników zmiana dotyczy również wydatków na ubezpieczenie OC oraz na życie członka zarządu.

Jakie okoliczności są istotne dla uznania wydatku na ubezpieczenie za koszt uzyskania przychodu?

  • indywidualna ocena

Należy przygotować się na to, że każdy stan faktyczny (choć wydawałby się w 100 % analogiczny) będzie oceniany indywidualnie. Każdy wydatek będzie rozpatrywany pod katem jego racjonalności oraz związku jaki powinien istnieć pomiędzy poniesieniem wydatku a uzyskaniem przychodu.

Jakie okoliczności będą przemawiały za uznaniem wydatku na ubezpieczenie na życie członka zarządu za koszt uzyskania przychodu?

Z całą pewnością za taką kwalifikacją przemawia sytuacja, w której spółka kieruje ofertę oraz współpracuje z klientami z całego kraju (jak również spoza kraju). Powyższe wiążę się z koniecznością odbywania podróży służbowych przez członków zarządu. Takie podróże kwalifikować należy  jako prowadzenie spraw spółki oraz jej reprezentację.

Dodatkowym argumentem przemawiającym za zasadnością traktowanie takiego wydatku jako kosztu uzyskania przychodów w spółce, jest fakt, iż uzyskane z polisy odszkodowanie ma dodatkowo zabezpieczyć spółkę poprzez zapewnienie środków na pokrycie ewentualnych zobowiązań, które mogą powstać podczas przestoju działalności spółki spowodowanego śmiercią członka zarządu.

  • uchwała zgromadzenia wspólników lub umowa spółki

Organy podatkowe warunkują  możliwość ujęcia wydatku w kosztach podatkowych, od tego, aby zobowiązanie do wykupienia polisy członka zarządu wynikało z uchwały zgromadzenia wspólników lub z samej umowy spółki. Takie stanowisko organów podatkowych uwypukla i podkreśla jak ogromne znaczenie również pod kątem skutków podatkowych ma właściwie zredagowana umowa spółki. Jeśli potrzebujesz pomocy w stworzeniu takiej umowy sprawdź naszą ofertę i skontaktuj się z nami.

Czy prawo do zaliczenia wydatków na ubezpieczenie do kosztów będzie przysługiwało również wówczas, gdy członek zarządu jest udziałowcem Spółki?

Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 16 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PDOP) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków związanych z dokonywaniem jednostronnych świadczeń na rzecz udziałowców (akcjonariuszy) lub członków spółdzielni niebędących pracownikami w rozumieniu odrębnych przepisów (…).

Zauważyć jednak należy, iż przepisy ustawy PDOP nie definiują pojęcia jednostronnych świadczeń.

Z kolei zgodnie z definicją słownikową:

świadczenie jednostronne to zobowiązanie, przy którym tylko jedna z objętych nim stron jest uprawniona, tj. takie, które nie jest wynikiem lub podstawą świadczenia wzajemnego, mającego charakter ekwiwalentny, przy czym przez pojęcie świadczenia należy rozumieć obowiązek wykonania „czegoś na czyjąś rzecz”[1].

Stwierdzić należy zatem, że wyłączenie z kosztów przewidziane przepisem art. 16 ust. 1 pkt 38 ustawy PDOP nie znajdzie zastosowania do sytuacji, w której świadczenia wypłacane na rzecz udziałowca dotyczą pełnienia funkcji w organie zarządzającym. Wówczas wypłacanym świadczeniom odpowiada wykonywanie przez członka zarządu określonych czynności na rzecz spółki. Tym samym nie są to świadczenia jednostronne.

Do członka zarządu nie znajdzie zastosowania przepis art. 16 ust.1 pkt 38 ustawy PDOP.

Zgodnie z brzmieniem tego przepisu: nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych (…) z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji.

Jak słusznie wskazują organy podatkowe art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o PDOP nie będzie miał zastosowania do członków zarządu,  gdyż zarząd nie jest organem stanowiącym, lecz organem zarządzającym i wykonawczym. Zdaniem organów art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy PDOP nie dotyczy wydatków na rzecz osób wchodzących w skład organów zarządzających osób prawnych. Tym samym nic nie stoi na przeszkodzie, aby zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów również inne niż wynagrodzenie z tytułu pełnionej funkcji wydatki ponoszą na rzecz tych osób.

Podsumowując

Jeżeli zobowiązanie do wykupienia polisy członka zarządu wynika z uchwały zgromadzenia wspólników lub z samej umowy spółki możliwe jest zaliczenie kosztów opłacanych składek do kosztów uzyskania przychodów spółki, zarówno w części ubezpieczeniowej jak i co do zasady inwestycyjnej.


[1] Definicja pochodzi z  Słownika Języka Polskiego, wyd. PWN.

Jeżeli zastanawiacie się Państwo nad kompleksowym przeszkoleniem z zakresu podatku VAT – zapraszamy do skorzystania z oferty szkoleniowej Kancelarii ES-Doradztwo.

Podczas szkoleń kładziemy nacisk na ich praktyczny aspekt – stąd spotkania mają charakter warsztatowy. Prowadzimy je w formule on-line, stacjonarnej lub hybrydowej.

Program jest każdorazowo opracowywany pod potrzeby konkretnego klienta, a zatem macie Państwo wpływ na jego ostateczny kształt i to Wy decydujecie o tym, jakie zagadnienia zostaną omówione podczas spotkania.

Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani naszą ofertą szkoleniową, prosimy o wysłanie krótkiej wiadomości na maila: kontakt@es-doradztwo.pl z podaniem:

  • wstępnie wybranego tematu szkolenia,
  • ilości uczestników,
  • oraz formuły w jakiej szkolenie ma zostać przeprowadzone (stacjonarne/on-line/hybrydowe).

Podanie tych danych pozwoli nam przygotować ofertę szkoleniową.

 

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top