Czy organy podatkowe mogą wykreślić podatnika z rejestru czynnych podatników VAT ?

Odpowiadając możliwie najkrócej – tak, ale nie powinny tego robić bezrefleksyjnie. Automatyzm nie jest tutaj wskazany. Ba – może być uznany za działanie sprzeczne z dyrektywą VAT.

Dyrektywa VAT nie reguluje kwestii wykreślenia przedsiębiorców z rejestru czynnych podatników VAT. Robi to krajowa ustawa o VAT. Zgodnie z jej brzmieniem naczelnik urzędu skarbowego wykreśla przedsiębiorcę z rejestru czynnych podatników VAT, jeżeli zostanie spełniona któraś z przesłanek wymienionych w art. 96 ust. 9 i ust. 9a ustawy. W konsekwencji podatnik jest wykreślany przez naczelnika z rejestru, jeżeli np.:

  • zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej na co najmniej 6 kolejnych miesięcy,
  • nie złożył deklaracji podatkowej przez trzy kolejne miesiące,
  • przez sześć kolejnych miesięcy składał „zerowe” deklaracje, lub

uwaga – moje ulubione:

  • organ nie może się skontaktować z podatnikiem albo jego pełnomocnikiem, „mimo podjętych udokumentowanych prób”.

Wykreślając podatnika z rejestru czynnych podatników VAT naczelnik nie informuje go o tym. Nie wydaje również w tej sprawie decyzji podatkowej, bo – jak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale 7 sędziów NSA z dnia 23 października 2023 r. – wykreślenie jest zwykłą czynnością materialno – techniczną1. Więcej na temat powołanej uchwały piszę w artykule Wykreślenie z rejestru czynnych podatników VAT – bez decyzji i bez informowania podatnika.

Podatnik może więc nie zdawać sobie sprawy z tego, że został wykreślony. Dalej działa (prowadzi działalność), wystawia faktury, rozlicza podatek VAT, a ew. trudności – piętrzą się.

Jakie zdanie na temat wykreślenia ma TSUE ?

Otóż, zdaniem TSUE, samo wykreślenie z rejestru jest jak najbardziej możliwe (mimo braku odpowiednich przepisów w dyrektywie VAT). Jednocześnie jednak TSUE podkreślił, że wykreślenie jest rodzajem sankcji, która powinna być nakładana z poszanowaniem zasady proporcjonalności. 

Gdyby wykreślenie z rejestru VAT było postrzegane jako sankcja za powtarzające się naruszenie przez podatnika obowiązków z tytułu VAT, byłaby to sankcja szczególnie dotkliwa”.

W takiej sytuacji:

(…) potencjalni nabywcy towarów i odbiorcy usług mogliby zostać zniechęceni do zawierania transakcji z podatnikiem wykreślonym z rejestru VAT”. W rezultacie podatnik musiałby nawet zakończyć działalność.

Z uwagi na powyższe – przepisy, które pozwalają organom podatkowym na wykreślenie podatnika z rejestru VAT „bez zbadania charakteru popełnionych naruszeń i zachowania danego podatnika” są niezgodne z prawem unijnym.

Wskazane tezy pochodzą co prawda z orzeczenia TSUE wydanej w sprawie bułgarskiego podatnika2. Mogą mieć jednak również istotne znaczenia dla podatników krajowych.


  1. Uchwała NSA z dnia 23 października 2023 r., sygn.: IFPS 3/23. ↩︎
  2. Orzeczenie TSUE z dnia 3 kwietnia 2025 r., sygn.: C-164/24. ↩︎

Jeżeli zastanawiacie się Państwo nad kompleksowym przeszkoleniem z zakresu podatku VAT – zapraszamy do skorzystania z oferty szkoleniowej Kancelarii ES-Doradztwo.

Podczas szkoleń kładziemy nacisk na ich praktyczny aspekt – stąd spotkania mają charakter warsztatowy. Prowadzimy je w formule on-line, stacjonarnej lub hybrydowej.

Program jest każdorazowo opracowywany pod potrzeby konkretnego klienta, a zatem macie Państwo wpływ na jego ostateczny kształt i to Wy decydujecie o tym, jakie zagadnienia zostaną omówione podczas spotkania.

Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani naszą ofertą szkoleniową, prosimy o wysłanie krótkiej wiadomości na maila: kontakt@es-doradztwo.pl z podaniem:

  • wstępnie wybranego tematu szkolenia,
  • ilości uczestników,
  • oraz formuły w jakiej szkolenie ma zostać przeprowadzone (stacjonarne/on-line/hybrydowe).

Podanie tych danych pozwoli nam przygotować ofertę szkoleniową.

 

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewijanie do góry