Ministerstwo Finansów umieściło na swojej stronie aplikację e-Paragony. Wstępna ocena? Po pierwsze – wprowadza błąd, bo niewiele ma wspólnego z e-paragonami. Po drugie – być może będzie skuteczny narzędziem, ale w skali gospodarstwa domowego, służąc do kontroli/planowania wydatków. Po trzecie jej dominującą funkcjonalnością, jest informowanie organów podatkowych o nieprawidłowościach w zakresie wystawiania paragonów.
Dlaczego aplikacja e-Paragony wprowadza w błąd?
E-paragony to paragony w postaci elektronicznej, pod względem prawnym zrównane z paragonami – tradycyjnymi, czyli papierowymi.
Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT):
Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani:
- wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:
- w postaci papierowej lub
- za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.
Wystawiony e-paragon może być następnie wydany nabywcy poprzez wysłanie maila, sms, czy też poprzez aplikację mobilną.
Udostępniona przez Ministerstwo Finansów aplikacja, wbrew nazwie, nie ułatwia udostępniania konsumentom e-paragonów.
CO w takim razie robi?
Umożliwia rejestrowanie paragonów papierowych (najpierw jednak trzeba zrobić im zdjęcie, a potem je zeskanować). Używając aplikacji można również sprawdzać paragony wyposażone w kod QR i wystawiane przez kasy wirtualne. Tym samym nie ma nic wspólnego z paragonem elektronicznym.
Biorąc pod uwagę fakt, że paragon elektroniczny jest rozwiązaniem stosunkowo nowym, udostępniona aplikacja e-Paragon (która z faktycznym e-paragonem nie ma nic wspólnego) może wprowadzać konsumentów w błąd przyczyniając się do powstania chaosu i dysonansu poznawczego.
e-Paragony – korzyści dla konsumenta
Skoro wiemy już, że aplikacja e-Paragon nie usprawnia procesu udostępniania/odbierania paragonów elektronicznych, to w takim razie czemu służy ?
Aplikacja e-Paragon to program do kontrolowania wydatków i planowania domowego budżetu – wymaga przy tym ręcznego wprowadzania danych ze zgromadzonych paragonów papierowych.
Co jeszcze zyskuje konsument? Korzystając z aplikacji e-Paragon może archiwizować zdjęcia paragonów i wykorzystać je np. w procesie reklamacji (paragony papierowe zwykle po kilku miesiącach blakną, co utrudnia cały proces).
Na stronie: podatki.gov.pl przeczytamy, iż:
„To bezpłatna aplikacja, dzięki której możesz zarządzać wydatkami, sprawdzać paragony z kodem QR, a także zgłaszać nieprawidłowości”.
No właśnie – zgłaszać nieprawidłowości.
Narzędzie dla administracji skarbowej
Celem wdrożenia aplikacji e-Paragony jest gromadzenie informacji o nieprawidłowościach przez organy podatkowe. Na tej podstawie opracowany algorytm będzie w stanie wskazać obszar, który powinien być poddany kontroli. I to właśnie jest podstawową funkcjonalnością tej aplikacji.
Do identyfikowania nieprawidłowości w zakresie fiskalizacji administracja skarbowa wykorzystuje już (stosunkowo nowe) narzędzie jakim jest nabycie sprawdzające (więcej o tym narzędziu przeczytasz tutaj).
Kolejnym instrumentem służącym temu samemu celowi jest aplikacja e-Paragony.
Korzystający z niej nabywca będzie mógł zgłosić nieprawidłowości poprzez zaznaczenie jednej z siedmiu podanych kategorii (m.in. brak wystawienia paragonu, zaniżona stawka podatku VAT na paragonie).
Ministerstwo Finansów na swojej stronie pisze:
„Nie gromadzimy żadnych danych o twojej aktywności. Wszystkie informacje są zapisywane tylko w twoim urządzeniu z możliwością utrzymywania ich w chmurze”.
Tym samym zapewnia, że korzystanie z aplikacji jest w pełni bezpieczne, a przede wszystkim – anonimowe.
Rzecz jasna z „niechęcią” sprzedawców do fiskalizacji oraz z tzw. szarą strefą trzeba i należy walczyć. Ważne jednak, aby informacje zgłoszone poprzez aplikację e-Paragony były weryfikowane. Bez trudu można bowiem wyobrazić sobie sytuację, kiedy to nabywca błędnie zidentyfikuje nieprawidłowość (mimo, że faktycznie nie wystąpiła). Część zgłoszonych nieprawidłowości może stanowić w istocie nieświadomy błąd, który należy wyjaśnić ze sprzedawcą.
Aby uniknąć nakładania kar w nieuzasadnionych przypadkach zgłoszone nieprawidłowości muszą być weryfikowane. To jednak wymaga dodatkowego nakładu pracy, tym samy może być trudne do zrealizowania.
Jeżeli zastanawiacie się Państwo nad kompleksowym przeszkoleniem z zakresu podatku VAT – zapraszamy do skorzystania z oferty szkoleniowej Kancelarii ES-Doradztwo.
Podczas szkoleń kładziemy nacisk na ich praktyczny aspekt – stąd spotkania mają charakter warsztatowy. Prowadzimy je w formule on-line, stacjonarnej lub hybrydowej.
Program jest każdorazowo opracowywany pod potrzeby konkretnego klienta, a zatem macie Państwo wpływ na jego ostateczny kształt i to Wy decydujecie o tym, jakie zagadnienia zostaną omówione podczas spotkania.
Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani naszą ofertą szkoleniową, prosimy o wysłanie krótkiej wiadomości na maila: kontakt@es-doradztwo.pl z podaniem:
- wstępnie wybranego tematu szkolenia,
- ilości uczestników,
- oraz formuły w jakiej szkolenie ma zostać przeprowadzone (stacjonarne/on-line/hybrydowe).
Podanie tych danych pozwoli nam przygotować ofertę szkoleniową.