Wewnątrzwspólnotowe transakcje trójstronne ES Doradztwo

Podmiot zagraniczny w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF)

Nadużyciem jest twierdzenie, iż fakturowanie w KSeF będzie obowiązkiem tylko dla krajowych przedsiębiorców. Będzie ono bowiem obligatoryjne również dla podmiotów zagranicznych, które mają w Polsce np. oddział. W przygotowanym artykule omówię sposób dokumentowania transakcji w KSeF przez podmiot zagraniczny. Szczególnie istotne będzie jednak przedstawienie ryzyka związanego z takimi transakcjami, które powstaje po stronie podatku naliczonego (dotyczyć więc będzie krajowych podatników). Na szczęście jest sposób, żeby je zminimalizować. Co więcej – zostanie on wskazany w artykule.

Zakupy od podmiotu zagranicznego zarejestrowanego dla VAT w Polsce.

Zagraniczny podatnik chcąc rozpocząć sprzedaż na terytorium Polski ma do wyboru 3 opcje:

  1. Może w Polsce otworzyć spółkę – córkę – która będzie odrębnym podmiotem, krajowym przedsiębiorcą oraz krajowym podatnikiem VAT – taka spółka (jeśli nie dotyczą jej inne wyłączenia, ew. opóźnienia we wdrożeniu KSeF, od 1 lipca 2024 r. sprzedaż realizowaną na terytorium Polski powinna dokumentować fakturami wystawionymi w KseF.
  2. Może założyć w Polsce oddział/zakład. I tutaj pojawia się problematyczne pojęcie stałego miejsca prowadzenia działalności (SMPD). Jeśli bowiem podatnik zagraniczny, który otworzył oddział w Polsce ma tutaj SMPD, i to SMPD bierze udział w transakcji, która ma być zafakturowana to transakcja ta od 1 lipca 2024 r. powinna być udokumentowana fakturą wystawioną w KSeF. Jeśli jednak to SMPD nie bierze udziału w transakcji, która ma być zafakturowana to podatnik ma wybór – może wystawiać faktury w KSeF, ale może również wystawiać je poza KSeF.

Stałe miejsce prowadzenia działalności nie jest wprost zdefiniowane w ustawie o VAT, jego definicja znajduje się natomiast w art. 11 rozporządzenia wykonawczego Rady UE.  Mimo istniejącej definicji interpretacja tego pojęcia nastręcza podatnikom sporo trudności i wielokrotnie była przedmiotem orzecznictwa zarówno sądów krajowych jak i TSUE (jedno z najnowszych orzeczeń TSUE w tym przedmiocie omówiłam w artykule: TSUE kolejny raz o stałym miejscu prowadzenia działalności (SMPD).

Posługując się tym terminem SMPD w kontekście KSeF Ministerstwo Finansów obiecało jednocześnie wydanie objaśnień w tym przedmiocie. Czekamy …

I wreszcie:

  1. Może w Polsce wyłącznie zarejestrować się dla podatku VAT (czyli nie ma w Polsce ani siedziby, ani stałego miejsca prowadzenia działalności) jest natomiast wyłącznie zarejestrowany dla VAT na terytorium Polski. Wówczas podmiot ten również ma wybór tzn. może, ale nie musi fakturować sprzedaży krajowej (realizowanej na terytorium Polski) za pośrednictwem KSeF.

Ryzyko związane z odliczeniem podatku z faktur wystawionych przez podmiot zagraniczny zarejestrowany do VAT w Polsce

Realizowanie, a co za tym idzie dokumentowanie zakupów od podmiotu zagranicznego zarejestrowanego dla podatku VAT w Polsce wymaga od nabywcy wdrożenia stosownych zabezpieczeń.

Dlaczego ?

Proszę zauważyć, iż w zależności od tego jaką formę podatkową – prawną dla aktywności gospodarczej prowadzonej na terytorium Polski wybrał podmiot zagraniczny, tak powinien ją dokumentować.

W wariancie nr 1 – bezdyskusyjne jest obligatoryjne fakturowanie w KSeF od 1 lipca 2024 r.

W wariancie nr 2 – jeśli SMPD bierze udział w transakcji, która ma być fakturowana bezdyskusyjne jest obligatoryjne fakturowanie w KSeF od 1 lipca 2024 r. Jeśli jednak nie bierze, to podmiot zagraniczny ma wybór – może wystawiać faktury w KSeF, ale może również wystawiać je poza KSeF.

W wariancie nr 3 podmiot zagraniczny również ma wybór. Sprzedaż, którą realizuje on na terytorium Polski (będąc tutaj wyłącznie zarejestrowanym do podatku VAT) może, ale nie musi być fakturowana za pośrednictwem KSeF.

Wyobraźmy sobie teraz sytuację, w której podmiot zagraniczny uznaje, że nie ma w Polsce SMPD, co za tym idzie ma wybór, czy chce fakturować w KSeF, czy nie. Wybiera to drugie, w konsekwencji czego podatnik krajowy otrzymuje od takiego podmiotu faktury wystawione w sposób tradycyjny (poza KSeF). Następnie organ podatkowy dokonując kontroli podmiotu zagranicznego w zakresie jego sprzedaży w Polsce uznaje, że podmiot ten miał w Polsce SMPD, to SMPD brało udział w fakturowanej transakcji w następstwie czego transakcja ta powinna być zafakturowana w KSeF (obligatoryjnie, bez prawa wyboru).

Czy krajowy podatnik, który otrzymał fakturę tradycyjną dokumentującą tę sprzedaż mógł z niej odliczyć podatek ? Zdecydowanie nie. Faktura wystawiona – wbrew obowiązkowi –  poza KSeF nie jest dokumentem uprawniającym do odliczenia podatku.

Czy ryzyko zakwestionowania przez organ podatkowy prawa do odliczenia podatku w takiej sytuacji można wykluczyć ? Będzie ciężko. Czy można je zminimalizować – zdecydowanie tak.

Jak zminimalizować ryzyko zakwestionowania prawa do odliczenia podatku?

Rozwiązaniem, które warto rozważyć jest uzyskanie od takiego podmiotu stosownego oświadczenia, zgodnie z którym podmiot ten oświadcza iż:

  • nie posiada w Polsce siedziby,
  • nie posiada w Polsce SMPD (ew. posiada, ale nie bierze ono udziału w transakcji, która ma być fakturowana),
  • jest wyłącznie zarejestrowany dla podatku VAT w Polsce i decyduje się w ramach przysługującego mu wyboru na (alternatywnie):
    • fakturowanie sprzedaży realizowanej na terytorium Polski  w KSeF albo
    • fakturowanie sprzedaży realizowanej na terytorium Polski poza KSeF.

Co podatnik krajowy zyskuje dysponując takim oświadczeniem ? W sytuacji opisanej powyżej może wykazać się należytą starannością. Czyli (w uproszczeniu): zrobił wszystko żeby zweryfikować kontrahenta i ustalić prawidłowy sposób wystawiania przez niego faktur.

Ewentualne zarzuty ze strony organu podatkowego, nawet jeśli są zasadne, nie powinny więc pozbawić podatnika krajowego  prawa do odliczenia podatku z tych faktur.

Tyle o zakupach.

O fakturowaniu sprzedaży do takich podmiotów – w następnym odcinku 😊.

Jeżeli zastanawiacie się Państwo nad kompleksowym przeszkoleniem z zakresu podatku VAT – zapraszamy do skorzystania z oferty szkoleniowej Kancelarii ES-Doradztwo.

Podczas szkoleń kładziemy nacisk na ich praktyczny aspekt – stąd spotkania mają charakter warsztatowy. Prowadzimy je w formule on-line, stacjonarnej lub hybrydowej.

Program jest każdorazowo opracowywany pod potrzeby konkretnego klienta, a zatem macie Państwo wpływ na jego ostateczny kształt i to Wy decydujecie o tym, jakie zagadnienia zostaną omówione podczas spotkania.

Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani naszą ofertą szkoleniową, prosimy o wysłanie krótkiej wiadomości na maila: kontakt@es-doradztwo.pl z podaniem:

  • wstępnie wybranego tematu szkolenia,
  • ilości uczestników,
  • oraz formuły w jakiej szkolenie ma zostać przeprowadzone (stacjonarne/on-line/hybrydowe).

Podanie tych danych pozwoli nam przygotować ofertę szkoleniową.

 

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top