Prezent do prenumeraty to element świadczenia głównego

Prezenty, jako element świadczenia głównego nie powinny być odrębnie opodatkowane podatkiem VAT. Przekazanie prezentu stanowi świadczenie pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego i nie powinno być kwalifikowane jako nieodpłatne (opodatkowane podatkiem VAT) przekazanie towarów.

Takie, korzystne dla podatników wnioski płynął z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości UE (dalej: TSUE) z dnia 5 października 2023 r., sygn..: C 505/22. Dokonując interpretacji TSUE powołał się na konstrukcję świadczenia kompleksowego.

Szerzej o świadczeniach kompleksowych pisałam w artykule – Świadczenie kompleksowe. W tym miejscu przypomnę tylko, iż uznanie danego świadczenia za kompleksowe powoduje zasadnicze skutki w zakresie jego rozliczenia na gruncie podatku VAT. W sytuacji, gdy określone świadczenie traktujemy jako świadczenie kompleksowe, to sposób rozliczenia całego tego świadczenia (czyli wszystkich dostaw i usług wchodzących w jego skład) jest zdominowany przez reguły rozliczenia właściwe dla świadczenia głównego. Zatem, to świadczenie główne będzie w danym przypadku decydować o zastosowanej stawce podatku VAT, obowiązku podatkowym, terminie wystawienia faktury.

W stanie faktycznym, który ostatecznie trafił do rozstrzygnięcia TSUE, spółka portugalska zajmująca się wydawaniem i sprzedażą czasopism w ramach kampanii promocyjnej oferowała nowym prenumeratorom prezent do prenumeraty: tablet lub smartfon. Prezent był wysyłany pocztą wraz z zaprenumerowanym czasopismem po uiszczeniu przez prenumeratora pierwszej miesięcznej raty. Prenumeratorzy zatrzymywali prezent, nawet w przypadku rezygnacji z prenumeraty. Lokalne organy skarbowe uznały, że prezent powinien być opodatkowana jako odrębna od prenumeraty czynność, polegająca na nieodpłatnym przekazaniu towarów.

Sąd krajowy skierował w tej sprawie pytanie prejudycjalne do TSUE. Zapytał, czy jeśli przy wykupie prenumeraty nowym prenumeratorom wręczany jest prezent (gadżet), czy w rozumieniu art. 16 dyrektywy VAT jego przekazanie należy uznać:

  • za nieodpłatną dostawę, odrębną od transakcji związanej z prenumeratą czasopism, czy
  • za część jednej transakcji o odpłatnym charakterze, 
  • czy też za część pakietu handlowego, na który składają się transakcja główna (prenumerata czasopisma) i transakcja dodatkowa (przekazanie prezentu), przy czym ta ostatnia jest uważana za odpłatną dostawę o charakterze pomocniczym w stosunku do prenumeraty czasopisma.

W opinii TSUE prenumerata czasopism z jednej strony i zaoferowanie tabletu lub smartfona za wykupienie nowej prenumeraty z drugiej strony stanowią jedną całość. Prenumerata stanowi świadczenie główne, a prezent – świadczenie pomocnicze, którego jedynym celem jest zachęcenie do wykupienia prenumeraty.

Przekazanie prezentu do prenumeraty w zamian za wykupienie prenumeraty czasopism stanowi świadczenie pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego polegającego na dostawie czasopism, wchodzące w zakres pojęcia „odpłatnej dostawy towarów” w rozumieniu tych przepisów i nie należy uważać go za nieodpłatne przekazanie towarów w rozumieniu art. 16 akapit pierwszy dyrektywy Rady 2006/112/WE.

Wskazane orzeczenie TSUE może mieć znaczenie także dla krajowych podatników i stanowić silny argument w starciu z organami podatkowymi, w sytuacji, gdy te ostatnie starają się „na siłę” rozdzielać na części jedno spójne świadczenie. Przekazywanie prezentów towarzyszących świadczeniom głównym podczas organizowanych akcji promocyjnych jest powszechną praktyką, która ma zachęcić do zakupów.

Powołując się na wyrok TSUE można zasadnie przyjąć, iż takie prezenty nie stanowią odrębnej opodatkowanej podatkiem VAT nieodpłatnej dostawy, a konsekwencje na gruncie podatku VAT w szczególności w zakresie rozliczenia tego podatku generować będzie wyłącznie świadczenie główne.

Jeżeli zastanawiacie się Państwo nad kompleksowym przeszkoleniem z zakresu podatku VAT – zapraszamy do skorzystania z oferty szkoleniowej Kancelarii ES-Doradztwo.

Podczas szkoleń kładziemy nacisk na ich praktyczny aspekt – stąd spotkania mają charakter warsztatowy. Prowadzimy je w formule on-line, stacjonarnej lub hybrydowej.

Program jest każdorazowo opracowywany pod potrzeby konkretnego klienta, a zatem macie Państwo wpływ na jego ostateczny kształt i to Wy decydujecie o tym, jakie zagadnienia zostaną omówione podczas spotkania.

Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani naszą ofertą szkoleniową, prosimy o wysłanie krótkiej wiadomości na maila: kontakt@es-doradztwo.pl z podaniem:

  • wstępnie wybranego tematu szkolenia,
  • ilości uczestników,
  • oraz formuły w jakiej szkolenie ma zostać przeprowadzone (stacjonarne/on-line/hybrydowe).

Podanie tych danych pozwoli nam przygotować ofertę szkoleniową.

 

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top