Temat lodów jeszcze nie ucichł, co więcej ma godnego konkurenta – napój czekoladowy. Czy obiektywnie ten sam produkt (napój czekoladowy) może być opodatkowany różną stawką VAT w zależności od okoliczności sprzedaży.
Okazuje się, że tak.
Środki spożywcze składające się z tego samego głównego składnika podlegają dwóm różnym obniżonym stawkom VAT w zależności od tego, czy są sprzedawane w sklepie, czy przygotowywane i podawane klientowi na gorąco w kawiarni. Takie wnioski płynął z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości UE (dalej: TSUE), które jest efektem pytania prejudycjalnego skierowanego przez Wojewódzki Sąd Administracyjny (dalej: WSA) we Wrocławiu.
Czego dotyczył spór?
Kawiarni, w której sprzedawano napoje mleczne (w tym gorącą czekoladę). Podatnik, przekonany, że sprzedawaną gorącą czekoladę może opodatkować stawką 5 % podatku VAT (produkt mleczny, produkt spożywczy) dla potwierdzenia powyższego wystąpił o Wiążącą Informację Skarbową (WIS).
Zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej przygotowanie i podanie klientowi napoju do bezpośredniej konsumpcji stanowią usługi wspomagające związane z dostawą. Całość w przekonaniu organu powinna zostać zakwalifikowana jako usługa związana z wyżywieniem i opodatkowana stawką 8 % podatku VAT. Dokonana kwalifikacja zasadza się na różnicy pomiędzy gotowymi napojami oferowanymi w sklepie, a gorącymi napojami przygotowanymi na bieżąco w kawiarni, z uwzględnieniem indywidualnych życzeń danego klienta.
WSA we Wrocławiu skierował w tej sprawie pytanie prejudycjalne do TSUE: czy zastosowanie dwóch różnych obniżonych stawek VAT na towary mające te same obiektywne cechy i właściwości – w zależności od wystąpienia usług przygotowania i podania takiego towaru – jest zgodna z prawem UE.
TSUE orzekł, że dopuszczalne jest opodatkowanie tego samego towaru dwiema odmiennymi stawkami VAT 1.
Środki spożywcze składające się z tego samego głównego składnika i zaspokajające tę samą potrzebę przeciętnego konsumenta podlegają dwóm różnym obniżonym stawkom podatku od wartości dodanej (VAT), w zależności od tego, czy są one sprzedawane detalicznie w sklepie, czy też są przygotowywane i podawane klientowi na gorąco na jego zamówienie w celu natychmiastowego spożycia.
TSUE dodał, że warunkiem takiego rozróżnienia jest, aby środki spożywcze nie wykazywały analogicznych właściwości pomimo wspólnego głównego składnika lub aby różnice między tymi środkami, w tym dotyczące usług wspomagających, jakie towarzyszą ich dostawom, w istotny sposób wpływały na decyzję przeciętnego konsumenta o zakupie jednego lub drugiego z tych środków.
Idąc dalej TSUE stwierdził, iż sąd krajowy powinien ustalić:
- czy napoje mleczne rozpatrywane w postępowaniu głównym wykazują analogiczne właściwości,
- czy zaspokajają one te same potrzeby konsumenta,
- czy różnice między tymi napojami mlecznymi wywierają decydujący wpływ na wybór przeciętnego konsumenta polegający na zakupie jednego lub drugiego z tych napojów (wystarczy w szczególności, aby trzecie kryterium zostało spełnione, by uznać, że dane towary lub usługi nie są podobne, a zatem objęcie ich różnymi obniżonymi stawkami VAT nie narusza w konsekwencji zasady neutralności podatkowej).
Zarówno TSUE, jak i ja, mamy tę wspólną cechę, iż nie po raz pierwszy analizujemy problemy z podatkiem VAT krajowej gastronomii. TSUE zrobił to w wyroku z dnia 22 kwietnia 2021 r. (sygn. C-703/19), w którym orzekł, że jeżeli sprzedawca nie udostępnia klientom infrastruktury restauracyjnej, to taka sprzedaż stanowi dostawę towarów opodatkowaną stawką VAT 5 % (czasowo obniżoną do 0%).
Ja z kolei doszukiwałam się jakiejkolwiek logiki w genezie problemu w następujących artykułach:
- Orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-146/22. ↩︎
Jeżeli zastanawiacie się Państwo nad kompleksowym przeszkoleniem z zakresu podatku VAT – zapraszamy do skorzystania z oferty szkoleniowej Kancelarii ES-Doradztwo.
Podczas szkoleń kładziemy nacisk na ich praktyczny aspekt – stąd spotkania mają charakter warsztatowy. Prowadzimy je w formule on-line, stacjonarnej lub hybrydowej.
Program jest każdorazowo opracowywany pod potrzeby konkretnego klienta, a zatem macie Państwo wpływ na jego ostateczny kształt i to Wy decydujecie o tym, jakie zagadnienia zostaną omówione podczas spotkania.
Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani naszą ofertą szkoleniową, prosimy o wysłanie krótkiej wiadomości na maila: kontakt@es-doradztwo.pl z podaniem:
- wstępnie wybranego tematu szkolenia,
- ilości uczestników,
- oraz formuły w jakiej szkolenie ma zostać przeprowadzone (stacjonarne/on-line/hybrydowe).
Podanie tych danych pozwoli nam przygotować ofertę szkoleniową.