spedycja i transport es doradztwo

Właściwa kwalifikacja wewnątrzwspólnotowych transakcji towarowych

Ilu podatników i realizowanych transakcji, tyle stanów faktycznych i specyficznych reguł rozliczenia. Wielość i różnorodność reżimów prawno-podatkowych właściwych dla nich powoduje, że ich prawidłowa kwalifikacja oraz rozliczenia jest dla podatników wyzwaniem. Czy dana transakcja stanowi klasyczne WDT i WNT ? A może powinna zostać zakwalifikowana jako wewnątrzzakładowe przemieszczenie ? Co z towarzyszącymi jej usługami ? Analizę jednego z takich nieoczywistych przypadków znajdziecie Państwo w przygotowanym artykule.

(wewnątrzspólnotowa dostawa towarów) oraz WNT (wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów). Mamy jednak jeszcze tzw. wewnątrzzakładowe przemieszczenia towarów – które stanowią specyficzny rodzaj WDT, czy też WNT. Transakcje te mogą się ze sobą „mieszać”, co nastręcza przedsiębiorcom problemów związanych z ich właściwym rozliczeniem.

Przykład

W stanie faktycznym, który bierzemy na tapet  dostawcą towarów jest podatnik VAT UE, który fakturuje realizowane dostawy na polskiego podatnika VAT UE (nabywca towarów). Towar jest przemieszczany z państwa siedziby dostawcy na terytorium Niemiec, gdzie są na nim wykonywane usługi (podmiotem świadczącym usługi jest kolejny podatnik – tym razem spółka niemiecka). Po wykonaniu usługi towar jest transportowany z terytorium Niemiec do Polski. Transport towarów na odcinachu: państwo dostawcy – Niemcy oraz Niemcy – Polska jest dokumentowany dwoma osobnymi dokumentami CMR.

Nabywca (polski podatnik VAT UE) otrzymuje 3 faktury dokumentujące przedstawione powyżej transakcje:

  • za towar – od dostawcy
  • za usługę transportu na odcinku Niemcy – Polska – od firmy transportowej,
  • za usługę  – od wykonującego ją podatnika niemieckiego.

Jak powinny być zakwalifikowane transakcje realizowane wg przedstawionego powyżej schematu ?

Miejsce dostawy – WNT

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu. W przedstawionym stanie faktycznym towar jest transportowany z państwa siedziby dostawcy na terytorium Niemiec (na co wskazują również dokumenty CMR). Z uwagi na powyższe trudno będzie uznać, iż na terytorium Niemiec miała miejsce wyłącznie przerwa w transporcie o charakterze „technicznym” i w dalszej kolejności przyjąć, że państwem zakończenia transportu jest Polska.

W konsekwencji to Niemcy będą państwem zakończenia wysyłki lub transportu towarów i to na terytorium Niemiec powinno być rozliczone WNT.

Aby uniknąć ryzyka zastosowania art. 25 ust. 2 ustawy o VAT (i w konsekwencji konieczności opodatkowania tego WNT również na terytorium Polski, ew. udowadniania, że zostało ono opodatkowane na terytorium Niemiec) nabywca towarów powinien zarejestrować się dla podatku VAT na terytorium Niemiec i posłużyć się dla tej transakcji nr VAT DE (taki też nr powinien widnieć na fakturach wystawionych przez dostawców towarów). O tzw. „sankcyjnym” WNT pisałam szerzej tutaj: Sankcyjne WNT.

Wewnątrzzakładowe przemieszczenie towarów

Przemieszczenie towarów z Niemiec do Polski stanowi z kolei wewnątrzzakładowe przemieszczenie towarów.  Nabywca towarów posługując się prefiksem DE powinien z tego tytułu rozpoznać WDT na terytorium Niemiec (dla którego, po spełnieniu wymaganych niemiecką ustawą o VAT warunków, znajdzie zastosowanie zwolnienie z VAT (tożsame ze stawką 0% podatku VAT przewidzianą przez krajowe przepisy ustawy o VAT). W Polsce natomiast powinien rozliczyć z tego tytułu WNT.

Więcej informacji o rozliczeniu wewnątrzzakładowego przemieszczenia towarów znajdziecie Państwo tutaj: Jak rozliczyć i udokumentować WDT nietransakcyjne ?

Optymalizacja – czyli jak komplikować sobie podatkowe życie mniej

Celem uniknięcia konieczności rozpoznawania WNT w Niemczech oraz wewnątrzzakładowego przemieszczenia towarów z Niemiec do Polski można rozważyć następujące opcje:

  • dostawa towarów jest dokumentowana jednym CMR, w którym jako kraj przeznaczenia towarów wskazana jest Polska. W takiej sytuacji można bronić poglądu, że WNT powinno być rozliczone w Polsce (państwo zakończenia transportu), a usługi wykonywane w Niemczech mają wyłącznie charakter „przerwy technicznej”, która nie ma wpływu na ocenę miejsca zakończenia transportu. Wskazane rozwiązanie zmniejsza ryzyko zakwestionowania prawidłowości rozpoznania WNT na terytorium Polski (bez konieczności rozliczania wewnątrzzakładowego przemieszczenia towarów), ale go nie wyklucza.

A jak nie komplikować sobie podatkowego życia wcale ?

Efekt wyeliminowania ryzyka jest możliwy do osiągnięcia w sytuacji, w której unijny dostawca sprzedawałby towar do podatnika VAT DE (np. firmy świadczącej w Niemczech usługi na tych towarach), a następnie firma ta po wykonaniu na towarach usług sprzedawałaby je do polskiego nabywcy. Wówczas mielibyśmy do czynienia z dwiema odrębnymi transakcjami wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, gdzie druga z nich (dostawa towarów z Niemiec do Polski) skutkowałaby dla nabywcy koniecznością rozpoznania WNT na terytorium Polski. W tym wariancie wykluczamy ryzyko uznania, iż na którymkolwiek etapie transakcji występuje wewnątrzzakładowe przemieszczenie towarów, a nabywca unika konieczności rejestracji dla podatku VAT na terytorium Niemiec. Usługa transportu towarów na odcinku Niemcy – Polska oraz usługa ich mycia mogą w tym wariancie zostać rozliczone jako osobne transakcje, ew. powiększyć podstawę opodatkowania towarów – w zależności od ostatecznego przebiegu transakcji oraz ustaleń przyjętych przez ich strony (w tym warunków Incoterms, na jakich realizowana będzie dostawa).

Jeżeli zastanawiacie się Państwo nad kompleksowym przeszkoleniem z zakresu podatku VAT – zapraszamy do skorzystania z oferty szkoleniowej Kancelarii ES-Doradztwo.

Podczas szkoleń kładziemy nacisk na ich praktyczny aspekt – stąd spotkania mają charakter warsztatowy. Prowadzimy je w formule on-line, stacjonarnej lub hybrydowej.

Program jest każdorazowo opracowywany pod potrzeby konkretnego klienta, a zatem macie Państwo wpływ na jego ostateczny kształt i to Wy decydujecie o tym, jakie zagadnienia zostaną omówione podczas spotkania.

Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani naszą ofertą szkoleniową, prosimy o wysłanie krótkiej wiadomości na maila: kontakt@es-doradztwo.pl z podaniem:

  • wstępnie wybranego tematu szkolenia,
  • ilości uczestników,
  • oraz formuły w jakiej szkolenie ma zostać przeprowadzone (stacjonarne/on-line/hybrydowe).

Podanie tych danych pozwoli nam przygotować ofertę szkoleniową.

 

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top